|
HULDRE: Intet Menneskebarn
English: Although Huldre surely belongs to black/pagan metal areas, we want to mention right away that this Danish band let the folkloristic elements prevail. Now and then there are some accelerations that prone to black metal, but when we tell you that this six-piece from Copenhagen has backgrounds in acoustic medieval music, Danish folk music, reggae and classical music in addition to their death/black metal foundation, then you instantly understand this is quite a weird horde. Add the high-pitched folkloristic chants of female singer Nanna Barsley to this and one might say that Huldre has made a very self-willed debut album that is more akin to bands like Lumsk and GÃ¥te than to harsh pagan metal.
The first steps in formation of the band were taken in 2006, but only in 2009 they started for real and soon got positive critics on their free offered demo. One year later Troels Norgaard was recruited for flutes and hurdy-gurdy to expand the existing folk instrumentation of violin and lute. ‘Intet Menneskebarn’ is self-released, but they entered the professional LSD Studios with producer Lasse Lammert (known from recordings with Alestorm) to be sure of a top notch production. All lyrics are in Danish language and it sounds very authentic.
Metal and folk join properly hands during ‘Ulvevinter’, while melodic guitars and violin get some room for nice soloing. In ‘Trold’ even comes a well-done acceleration, even though it is mainly a slower track with high vocals. In the genre Nanna is not a bad singer at all, yet in ‘Skovpolska’ there are moments which are hard to rejoice, surely towards the end. In a longer track such as ‘Brandridt’ the band does it better with a sure-fire climax with loads of solos and necessary tightness in the galloping guitars. This will turn into the best song of the record. Cheerful, frisky folk tunes one might find in ‘Gennem Marsken’ and the instrumental ‘Spillemand’. Absolute weakness is ‘Havgus’. Indeed, there are some weak and mediocre songs on ‘Intet Menneskebarn’, although ‘Skaersild’ still includes a beautiful atmospheric intermezzo and lute. If you are more a folky than a metal fan and if you like high-pitched female vocals, then you can give it a try.
Nederlands: Hoewel we Huldre wel kunnen indelen bij black/pagan metal, willen we meteen even meegeven dat deze Deense band de folkloristische elementen laat zegevieren. Af en toe zijn er enkele pittige acceleraties die in de buurt van black metal komen, maar wanneer we vertellen dat dit zestal uit Kopenhagen put uit akoestische middeleeuwse muziek, Deense folkmuziek, reggae en klassieke muziek naast een harde bast van death/black metal, dan weet je meteen dat dit een vreemd beestje gaat worden. Voeg daar de hoge, folkloristische stem bij van zangeres Nanna Barslev bij en je kan stellen dat Huldre een hoogst eigenwijs debuutalbum gemaakt heeft dat eerder in de richting gaat van bands als Lumsk en GÃ¥te dan van stevige pagan metal.
De eerste stappen naar het formeren van een band werden in 2006 gezet, maar pas in 2009 ging de band goed van start en kreeg vervolgens goede kritieken op een gratis verspreide demo. Een jaar later werd Troels Norgaard bijgevoegd voor fluitjes en draailier om naast viool en luit nog meer folk instrumenten toe te voegen. De band brengt ‘Intet Menneskebarn’ in eigen beheer uit maar begaf zich wel naar de professionele LSD studio met producer Lasse Lammert (waar ook Alestorm opneemt) om zich te vergewissen van een prima productie. Alle teksten zijn in het Deens en het geheel klinkt authentiek.
Metal en folk gaat degelijk hand in hand tijdens ‘Ulvevinter’, terwijl melodieuze gitaren en viool wat ruimte krijgen. In ‘Trold’ komt zelfs een welgesmaakte acceleratie, al is dit grotendeels een traag nummer met hoge zang. In het genre is Nanna geen slechte zangeres, maar in ‘Skovpolska’ zijn er momenten die allerminst te pruimen zijn, zeker naar het einde toe. In een langere song als ‘Brandridt’ herpakt de band zich met een fraaie climax met veel solo’s en de nodige strakheid in de galopperende gitaren. Dit blijkt dan ook veruit het beste nummer te zijn. Hupse, dartele folk liederen vinden we in ‘Gennem Marsken’ en het instrumentale ‘Spillemand’. Absoluut dieptepunt is ‘Havgus’. Er staan heus wel mindere songs op ‘Intet Menneskebarn’ al komt afsluiter ‘Skaersild’ nog met een mooi atmosferisch intermezzo en luit. Ben je eerder folkie dan metalfan en hou je van hoge vrouwenzang, dan kan je een gokje wagen.
Tracklist:
Ulvevinter (4:01) Trold (4:49) Skovpolska (3:34) Brandridt (6:39) Gennem Marsken (3:24) Vaageblus (6:21) Havgus (3:42) Spillemand (3:02) Beirbakken (5:22) Knoglekvad (3:36) Skaersild (6:05)
| Musicians:
Nanna Barslev: vocals Laura Emilie Beck: violins Troels Dueholm Norgaard: flutes, hurdy gurdy Lasse Olufson: lute, guitars Bjarne Kristiansen: bass Jacob Lund: drums & percussion
|
Geplaatst door Vera op woensdag 20 maart 2013 - 23:21:43
Reageren is uitgeschakeld
|
|