SÓLSTAFIR: Endless Twilight Of Codependent Love

Release: 2020-11-06
Style: post rock / post metal
Country: Iceland
Playing Time: 1h 3m 12s / 1h 17m 49s
Cat. N°: SOM 572

Met ‘Ótta’ heeft Sólstafir ons een genrebepalend album geschonken, maar drie jaar later bewees het excentrieke viertal uit IJsland op ‘Berdreyminn’ dat er nog ruimte was binnen de evolutie van Viking/black metal naar (post)rock om innovatieve elementen te integreren. De eclectische muziek, boordevol contrasten, is altijd een gedroomde weergave geweest van de natuurkrachten in hun thuisland, maar keert zich album na album ook meer tot de innerlijke ziel van de eilandbewoners. Daar is het nieuwe album ‘Endless Twilight Of Codependent Love’ een fascinerend voorbeeld van.

Sólstafir heeft zich ontwikkeld van ruwe diamant tot een band met een uniek geluid waarin herkenbaarheid een troef is – denk maar aan de welhaast geestverruimende, uitwaaierende klanken, de diepe weemoed in de (grotendeels) cleane zang en de atmosferische passages vol mystieke grootsheid – maar waarin telkens toch enkele verrassingen verborgen zijn. Na de lange epossen ‘Akkeri’ en ‘Drýsill’ waarin slepende klanktapijten contrasteren met stug rockende stoerheid, is het verhalende ‘Rökkur’ helemaal anders dan het met blastbeats en schrille vocalen getooide ‘Dionysos’.

Kortere songs als ‘Til Moldar’ en ‘Alda Syndanna’ blijven bij de essentie van hun kunst, terwijl ‘Or’ beklijft met een bluesy duisternis die afdaalt naar de diepste emoties. Zowel vocaal als instrumentaal wordt elke karakteristiek van deze band op dit album nog verfijnd en geperfectioneerd, dit echter zonder steriel of te gepolijst te gaan klinken. Enkel ware artiesten kunnen balanceren op deze dunne scheidingslijn tussen oprecht en gekunsteld, zodat ook ‘Endless Twilight Of Codependent Love’ een album is dat groeit in waarde en eclectisch genoegen na elke luisterbeurt en dat zijn nog steeds de schijven die ons het langst bijblijven.

Akkeri (10:10)
Drýsill (8:52)
Rökkur (7:06)
Her Fall From Grace (6:36)
Dionysus (5:31)
Til Moldar (4:29)
Alda Syndanna (4:30)
Or (6:58)
Úlfur (8:49)

Bonus tracks digibox:

Hrollkalda þoka Einmanaleikans (6:39)
Hann For Sjalfur (8:09)

Aðalbjörn Tryggvason: vocals, guitars
Sæþór Maríus Sæþórsson: guitars
Svavar Austmann Traustason: bass
Hallgrímur Bárðdal: drums, backing vocals

Guest appearances:

Helena Dumell: violin track 8
Viggi Daða: backing vocals track 2
Davið þór Jónsson: piano track 8

Geplaatst door Vera op vrijdag 27 november 2020 - 13:43:20

dinsdag 24 november 2020
ALTER BRIDGE: Walk The Sky 2.0 (EP)

Release: 2020-11-06
Style: alternative rock
Playing Time: 31:36
Cat. N°: NPR 824-2

Meer dan vijftien jaar is het Amerikaanse Alter Bridge al een groot succes. De alternatieve rock/metal van het viertal, bestaande uit zanger/gitarist Myles Kennedy, gitarist/zanger Mark Tremonti, bassist Brian Marshall en drummer Scott Phillips, slaat aan bij een breed publiek dat zowel uit rockfans als metalen aanhangers bestaat.

In de herfst van 2019 bracht men het uitstekende zesde studioalbum ‘Walk The Sky’ uit, maar helaas werden ook zij getroffen door de coronapandemie en moesten ze het touren voor dat album noodgedwongen staken in de lente van 2020. Om het contact met de diehardfans te onderhouden komt er nu de EP ‘Walk The Sky 2.0’ uit, met het nieuwe nummer ‘Last Rites’ dat geschreven werd in quarantaine en zes songs live. De opnamen van ‘Wouldn’t You Rather’, ‘Pay No Mind’, het stevige ‘Native Son’, ‘Godspeed’, ‘In The Deep’ en het kalme ‘Dying Light’ gebeurden tijdens de recentste Amerikaanse tournee.

Niet alleen op cd verschijnt dit, maar ook op gekleurd vinyl en er is zelfs een speciale editie met ook het originele album in een 2CD box. Voor de diehardfans als troost zolang men niet kan optreden en in afwachting van een volgend album. Het blijft prima muziek.

Last Rites (4:08)
Wouldn’t You Rather (live) (4:03)
Pay No Mind (live) (4:29)
Native Son (live) (4:27)
Godspeed (live) (4:28)
In The Deep (live) (4:03)
Dying Light (live) (5:58)

Myles Kennedy: vocals, guitars
Mark Tremonti: guitars, vocals
Brian Marshall: bass
Scott Phillips: drums

Geplaatst door Vera op dinsdag 24 november 2020 - 21:04:26

zondag 22 november 2020
MY DYING BRIDE: Macabre Cabaret (EP)

Release: 2020-11-20
Style: doom/death metal
Playing Time: 21:56
Rating: 8,8/10

In maart dit jaar bracht My Dying Bride het schitterende ‘The Ghost Of Orion’ uit, maar toen al vernamen we in het interview met zanger Aaron Stainthorpe dat de studiotijd genoeg materiaal had opgeleverd voor een bijkomende EP. Nu, bijna negen maanden later in de donkere dagen voor Kerst, vormt ‘Macabre Cabaret’ het vervolg op dat dertiende studioalbum van deze lente.

De EP bevat drie lange tracks vol welbekende doom/death metal waar de band zo befaamd voor is. Er wordt daarbij helder gezongen, maar meer gegrunt dan op ‘The Ghost Of Orion’. Het tien minuten durende titelnummer opent deze ceremonie. Orgel en bas zorgen voor een serene binnenkomst, maar de zinderende MDB riffs blijven niet lang uit. Later volgen de ruwe grunts van Aaron. Maar weldra is er ook een verstilde passage met piano en zelfs enige ambient geluiden, tot de zang met de stevige gitaren terug de troon opeisen. Na een furieuze climax sluit de song af met orgelklanken. ‘A Secret Kiss’ wordt gekenmerkt door echoënde gitaarnoten en plechtige zang. Stevige riffs en piepende gitaren heersen in deze song die enige beklijvende toegankelijkheid vertoont.

Het meest experimenteel is ‘A Purse Of Gold And Stars’ waarin klassieke piano een mooi tapijt van innerlijke vroomheid creëert. Half gesproken teksten scheppen een mysterieuze sfeer, al merken we ook een zeker fatalisme. Summiere symfonische arrangementen werden toegevoegd. My Dying Bride heeft in het verleden geregeld EP’s uitgebracht, deze kan je beschouwen als een natuurlijke prolongatie van een opnameproces dat de heren nog (min of meer) vers in het geheugen ligt.

Macabre Cabaret (10:00)
A Secret Kiss (6:22)
A Purse Of Gold And Stars (5:34)

Aaron Stainthorpe: vocals
Andrew Craighan: guitars
Lena Abé: bass
Shaun Macgowan: keyboards, violin
Jeff Singer: drums

Geplaatst door Vera op zondag 22 november 2020 - 15:17:26

zaterdag 21 november 2020
THE FLOWER KINGS: Islands

Release: 2020-10-30
Style: progressive rock
Country: Sweden
Playing Time: 1h 32m 41s

De productiviteit van muzikanten in de progressieve rock scene kent geen grenzen. Wie kan er nog – uit het hoofd – alle bands en projecten opsommen waar workaholics als Neal Morse en Mike Portnoy bij betrokken zijn (geweest)? Roine Stolt hoort ook in dat rijtje thuis. Zijn favoriete baby is The Flower Kings, nadat hij als tiener al furore had gemaakt bij die andere Zweedse progressieve volhouders Kaipa. En The Flower Kings lijken ook elk moment van inspiratie te benutten om vast te leggen voor het nageslacht. Hoe komt het anders dat amper een jaar na ‘Waiting For Miracles’ al een nieuw album klaar is? Dat komt doordat alle concerten waren afgelast door de coronapandemie en de band dus tijd zat had. Met leden die verspreid wonen over heel de wereld werd het wel een tour de force van op afstand via het internet, maar dat hield hen niet tegen om er zelfs een dubbelalbum van te maken.

Thematisch draagt ‘Islands’ de sporen van het leven in het coronatijdperk. Isolatie is dan ook het voornaamste onderwerp. De albumtitel ‘Islands’ roept beelden op van afgezonderd zitten van de wereld en de vrees om contact met de buitenwereld te verliezen. Roine Stolt wordt omringd door fantastische muzikanten, waarvan Hasse Fröberg en Jonas Reingold de trouwste kompanen zijn. Zach Kamins en drumer Mirko DeMaio completeren de band, maar als gast horen we ook saxofonist Rob Townsend wiens naam we ook al dikwijls in de scene tegenkwamen.

Het album duurt 92 minuten, maar is bedoeld om als een cinematische belevenis in één ruk te beluisteren. Echt voer voor ware progfans dus, zij die houden van geraffineerde ritmes, omfloerste beschouwende zang, wispelturige instrumentale hoogtepunten en een vlekkeloos virtuoos parcours op ieders instrument. De muziek blijft vrij kalm, soms op het gezapige af, maar wanneer je luistert met een open visie zal je veel schoonheid ontdekken. Vooral de gitaarsolo’s zijn een lust voor het oor. The Flower Kings maakt immers nog klassieke, traditionele symforock in de trant van Genesis, Yes en consorten. Het feit dat Stolt ooit een album maakte met Yes zanger Jon Anderson en ook geruime tijd bas speelde in de band van Steve Hackett spreekt wat dat betreft boekdelen. Wie anders dan Roger Dean kan dan voor de perfecte afronding zorgen qua artwork? Het album dien je te beschouwen – net zoals ‘Sgt. Peppers’ van The Beatles of ‘The Lamb Lies Down On Broadway’ van Genesis – als een geheel en dus gaat de hele smuk groeien bij iedere luisterbeurt. Je krijgt in ieder geval waar voor je geld en daar zal de trouwe fanbasis heel gelukkig mee zijn.

CD 1 (49:40)

1 - Racing With Blinders On 4:24
2 - From The Ground 4.02