DGM: Tragic Separation

Release: 2020-10-09
Style: progressive power metal
Country: Italy
Playing Time: 56:58
Cat. N°: FR CD 1062

Indrukwekkend! Dat is het minste dat je kunt zeggen van de muziek van DGM, de Italiaanse band die al bestaat sinds 1996 en nu op de proppen komt met het tiende studioalbum ‘Tragic Separation’. Met een titel die refereert naar de huidige situatie in de wereld door corona, vuurt deze opvolger van ‘The Passage’ (2016) elf nieuwe tracks op ons af die bol staan van virtuositeit.

Je zou hen de Italiaanse Dream Theater kunnen noemen, maar dan nog zouden we hen tekort doen en zou deze band veel bekender moeten zijn. Altijd worden ze bejubeld in de pers, maar toch leerden we hen lang geleden kennen als sympathieke Italianen die op PPM festivals tevreden waren met een plekje op de affiche in de vooravond. Het wordt dus wel eens tijd dat meer liefhebbers van progressieve metal zich in DGM gaan verdiepen! Hou je van bands als Symphony X, Pagan’s Mind en Dream Theater, dan is dit verplichte kost.

‘Tragic Separation’ is een conceptalbum over het leven en het pad dat iedereen bewandelt. Het gaat over keuzes die men maakt en de gevolgen voor de mensheid. Tussen de twijfels en gedachten rond die keuzes, is er één dat blijft hangen bij de protagonist: wat als het antwoord op alles dat pad zelf is? Het begin van een nieuwe zoektocht die aanvangt met het overdonderende ‘Flesh And Blood’. Een mysterieus intro leidt naar een stevige uitbarsting, bonkend met flitsend gitaarwerk en strak. Hier toont de band al volop zijn kunnen, terwijl de toetsenondersteuning dramatisch is. De songs zijn voorzien van heerlijke solo’s. Simone Mularoni is nu eenmaal een stergitarist en toetsenist Emanuele Casali dient hem van vurig weerwerk, zodat de meeste solo’s vinnige duels zijn. De cleane zang van Marco Basile is zuiver en egaal. Voortvarend en energiek zeilen we doorheen knallers als ‘Surrender’ en ‘Fate’. De band is ook nog behoorlijk aanstekelijk, luister maar naar ‘Hope en het vlotte ’Land Of Sorrow’. Prachtig is het begin van het titelnummer met piano en viool. Het stevig hakkende vervolg laat weer geen spaander heel. Deze wervelende songs zijn behoorlijk snel, maar toch zijn ze toegankelijk en goed in het gehoor liggend. Na negen dynamische songs vol krachtpatserij valt het doek met het rustige ‘Curtains’. De volgende topplaat van deze Italianen, gaat dat horen!

Flesh And Blood (7:35)
Surrender (5:41)
Fate (5:47)