Release: 2020-08-21
Style: power metal
Country: Canada
Playing Time: 57:14
Cat. N°: NPR
Rating: 8,3/10

Nog geen jaar geleden bracht Unleash The Archers de cover EP ‘Explorers’ uit, maar nu kunnen we de daadwerkelijke opvolger van ‘Apex’ (2017) aankondigen. ‘Abyss’ vormt met zijn tien songs weer een conceptverhaal en is een vervolg op de succesvolle voorganger. De band rond het echtpaar Brittney Slayes (zang) en Scott Buchanan (drums) vervolgt zijn muzikale koers met technisch hoogstaande, maar toegankelijke heavy/power metal. In sommige songs voegen de gitaristen Grant Truesdell en Andrew Kingsley wel grunts en screams toe, maar de algemene indruk blijft power metal met zijn legendarische toegankelijkheid en catchiness. Daarvoor waren de Canadezen weer aan het juiste adres bij de Deense producer Jacob Hansen in de Hansen studio.

‘Waking Dream’ vangt sfeervol aan met getokkel, geneurie en bedachtzame zang. Even in de stemming brengen met het typische geluid van een pittige band met vrouwenzang is dit. Valt wel op dat de volgende tracks, de single/video ‘Abyss’ en het aanstekelijke ‘Through Stars’ bijzonder strak gespeeld worden. Dit is opzwepende power metal, waarbij we overladen worden met vurig gitaarwerk en ondersteunende keyboards. Niets mis mee. ‘Legacy’ hinkt zelfs aan bij blastbeats, maar wel met klaterende arpeggio’s die ook de aandacht opeisen. Pas in ‘Return To Me’ horen we halverwege grunts en vanaf dit drukke nummer zullen ze ook meer gaan voorkomen.

‘The Wind That Shapes The Land’ is een langere track van acht minuten. Dat geeft de ruimte om erg mooi en sensitief van wal te steken, vooraleer men weer de energieke zijde toont, met ook weer rauwe mannenzang. In dit geval zwartgeblakerde screams. De hoge kwaliteit van de – soms erg hoge – zang van Brittney staat buiten kijf. In het opgewekte ‘Carry The Flame’ gaat zij een duet aan met de cleane zang van gitarist Andrew Kingsley. Het viertal eindigt met weer een langere track waarin de symfonische arrangementen van Francesco Ferrini (Fleshgod Apocalypse) een grote rol spelen. Knappe aanvulling bij de power metal die toch overheerst en met een vocale diversiteit waarbij alles uit de kast gehaald wordt. Unleash The Archers vervolgt het muzikale pad dat ze op eerdere albums uitgestippeld hebben, met enkele voorzichtige, maar geslaagde uitstapjes naar nieuwe elementen. Met een knipoog naar de fans van Amaranthe en Kobra And The Lotus kunnen zij hun missie succesvol verder zetten met ‘Abyss’.

Waking Dream (3:45)
Abyss (6:44)
Through Stars (5:34)