Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon

123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031


vrijdag 29 maart 2019
TIM BOWNESS: Flowers At The Scene



Release: 2019-03-01
Style: art rock, singer-songwriter, prog
Label: www.insideoutmusic.com / www.pettingzoo.nl
Website: http://timbowness.co.uk
Facebook: https://www.facebook.com/timbowness/
Country: UK
Playing Time: 42:57
Cat. N°:
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8/10


English:

Exactly two years after ’Lost In The Ghost Light’, English singer-songwriter Tim Bowness has created the next solo album. This fifth adventure brims again with eminent guests, but the main thing we should mention is that it includes a renewed cooperation between him and Steven Wilson. Together they were once the pivotal musicians in No-Man. Wilson can be heard on keyboards in ‘It’s The World’, helped with programming the drums (while three drummers of flesh and bone contributed to this album) and mixed the album, while the mastering was done by Steve Kitch (The Pineapple Thief).

Tim Bowness always stands for beautiful, yet very quiet easy-listening songs and that’s not different on ‘Flowers At The Scene’. He presents a wide range of guest musicians, yet this album has a more minimalist approach, compared to former ones. Pureness and not the orchestral arrangements of its predecessor leap to the eye. The lyrics are disarmingly honest and the dreamy nature of Bowness is always noticeable. That’s already nicely illustrated in the soaring, sung with velvet voice ‘I Go Deeper’. A beautiful, fluttering guitar solo is the icing on the cake, but that does not happen in every song. In the open-hearted ‘The Train That Pulled Away’ we hear violin of Fran Broady, while the sober ‘Rainmark’ includes trumpet playing of Ian Dixon and is regaled with another Jim Matheos guitar solo.

After the divorce problems in ‘Not Married Anymore’ follows the sophisticated title track with fretless bass and once again a beautiful solo of Fates Warning guitarist Matheos. The music is completely fitting for listening to in a lounge room of an airport; that would be the place where ‘It’s The World’ (nevertheless with a whole battery of guest musicians, more precisely Peter Hammill, Jim Matheos and Steven Wilson) and the jazzy ‘Borderline’ will surely be appreciated. ‘Ghostlike’ continues that trend, while Peter Hammill adds a lively vocal interaction with Tim in ‘Killing To Survive’. I was curious about what musicians from the eighties pop scène such as Kevin Godley (vocals, 10cc) and XTC’s Andy Partridge (guitar) would be able to contribute to the last track ‘What Lies Here’. Well… more contemplation and reveries. Conclusion: when you need to relax in your comfortable couch with a good glass of wine, enjoy this quiescent record with thoughtful lyrics. That’s the way we know Tim Bowness…


Nederlands:

Exact twee jaar na ’Lost In The Ghost Light’ heeft de Engelse singer-songwriter Tim Bowness weer een soloalbum klaar. Dit vijfde solo avontuur bulkt wederom van eminente gasten, maar het meest opmerkelijke is toch wel dat er terug een samenwerking tussen hem en Steven Wilson op gang gekomen is, want samen met hem werd hij ooit bekend in No-Man. Wilson is te horen op keyboards in ‘It’s The World’, hielp bij het programmeren der drums (terwijl er drie ‘echte’ drummers zijn) en trad ook op als mixer, terwijl de mastering gebeurde door Steve Kitch (The Pineapple Thief).

Tim Bowness staat voor mooie, edoch erg rustige luisterliedjes en dat is op ‘Flowers At The Scene’ niet anders. Hij presenteert een hele lading gastmuzikanten, maar toch heeft dit album een meer minimalistische benadering, waardoor de puurheid en bijvoorbeeld niet de orkestrale arrangementen van zijn voorganger de aandacht trekken. De teksten zijn ontwapenend eerlijk en de dromerige inborst van Bowness is nooit veraf. Dat wordt al mooi geïllustreerd in het zweverige, met omfloerste stem gezongen ‘I Go Deeper’. Een knappe uitwaaierende gitaarsolo is hier van de partij, maar dat gebeurt niet in elke song. In het openhartige ‘The Train That Pulled Away’ horen we viool van Fran Broady, terwijl het sobere ‘Rainmark’ bijstand krijgt van trompet (Ian Dixon) en opgesmukt wordt met een gitaarsolo van Jim Matheos.

Na de scheidingsperikelen in ‘Not Married Anymore’ volgt het gesofistikeerde titelnummer met fretloze bas en wederom een mooie solo van Fates Warning gitarist Matheos. De muziek nodigt uit om te beluisteren in de lounge ruimte van vliegvelden, daar kan ‘It’s The World’ (nochtans met een batterij gasten als Peter Hammill, Jim Matheos en Steven Wilson) en het jazzy aanvoelende ‘Borderline’ vast heel goed gedijen. ‘Ghostlike’ vervolgt die trend, terwijl Peter Hammill een levendige zangrepliek geeft op Tim in ‘Killing To Survive’. Ik was benieuwd wat muzikanten uit de popscène van de jaren tachtig zoals Kevin Godley (zang, 10cc) en XTC’s Andy Partridge (gitaar) zouden kunnen bijdragen aan de laatste track ‘What Lies Here’. Enkel meer rust en contemplatie. Besluit: wanneer je behoefte hebt om even in de luie zetel weg te zinken met een goed glas wijn, geniet van deze rustige plaat met doordenkertjes in de teksten. Zo kennen we Tim Bowness immers.


Tracklist:

1. I Go Deeper (4:15)
2. The Train That Pulled Away (4:04)
3. Rainmark (feat. Jim Matheos) (04:15)
4. Not Married Anymore (feat. Dylan Howe) (03:30)
5. Flowers At The Scene (feat. Jim Matheos) (03:04)
6. It's The World (feat. Peter Hammill, Jim Matheos, Steven Wilson) (03:03)
7. Borderline (feat. Dylan Howe, David Longdon) (03:45)
8. Ghostlike (05:08)
9. The War On Me (03:47)
10. Killing To Survive (feat. Peter Hammill) (03:59)
11. What Lies Here (feat. Kevin Godley, Andy Partridge) (04:00)

Musicians:

Tim Bowness: vocals, backing vocals, ukulele, trumpet and guitar loops

Guests:

Brian Hulse - synth/keyboards, guitar 1, 5, 7, 8, 9, 10, drum programming 1, 4, 8, 9
Peter Hammill - guitar and vocals 6, backing vocals 10
James Matheos - guitar 3, 5, 6
Andy Partridge - guitar 11
Ian Dixon - trumpet 3, 7, 8
Aleksei Saks - looped trumpet 6
Colin Edwin - bass / double bass / fretless bass 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10
David K Jones - bass / double bass 4, 5, 8
Tom Atherton - drums 1, 2, 3, 5, 6, 10
Dylan Howe - drums 4, 7
Charles Grimsdale - drums 8
Kevin Godley - vocals 11
David Longdon - backing vocals, flute, melodica 7
Steven Wilson - synth 6, additional drum programming
Alistair ‘The Curator’ Murphy - string arrangement 2
Fran Broady - Bridge 5 string electro-acoustic violin, octave violin 2, 10




Geplaatst door Vera op vrijdag 29 maart 2019 - 09:35:41
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2019
WALDGEFLÜSTER: Mondscheinsonaten
Great Autumn and Winter atmosphere in blackened music...
01. CD reviews 2019
THE MUTE GODS: Atheists And Believers
A logical successor to complete the prog trilogy...
01. CD reviews 2019
WITHERFALL: Vintage (EP)
Nice in-betweenie from this powerful band!
01. CD reviews 2019
RAGE OF LIGHT: Imploder
Exceptional combination of genres...
01. CD reviews 2019
NIGHTRAGE: Wolf To Man
Greeks with Swedish metal taste...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org