Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30





maandag 15 april 2019
TEMPEL: Tempel



Release: 2019-04-19
Style: metal / hard rock
Label: Jansen Records
Website: www.tempelmusikk.com/
Facebook: https://www.facebook.com/tempelmusikk/
Country: Norway
Playing Time: 41:05
Cat. N°: Jansen107CD
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8/10


English:

The first harvest of this family affair tastes sweet, but it has sharp thorns. Tempel was founded by Kvelertak drummer Kjetil Gjermundrod, together with his brothers Espen (guitar) and Inge (vocals, bass). Their childhood friend Andreas Espolin Johnson (also guitar) completes this four piece that really shows a signature sound of their own on this self-titled strong debut album.

It is hard to put Tempel in one pigeonhole qua style and genre. Vocals of Inge pierce you to the very marrow and are very hardcore-esque. Initially it is a matter of ‘love it or hate it’, but after few spins you start to get used to his intense performance. And that’s surely due to the fact that the musicians around him are doing such an amazing job. My enthusiasm increased song by song. Fetching smooth rocking, a wide range of ultra melodious guitar skills including mighty soloing, rhythm and pace shifts you just didn’t expect, but they rule… well… this musical brew seduces you in sneaky manner. They claim that their heroes happen to be The Hellacopters, Black Sabbath, Thin Lizzy, Mastodon and Enslaved. Well, there’s a bit of all of them in this strange brew. Opening track ‘Vendetta’ demands time to sink in, with its stamping rock air and screaming shouts, but the sure-fire guitar solos instantly leap to the eye.

Even a slightly soaring touch can be noticed in the guitar skills during ‘Wolves’. In the latter part of ‘Uninvited’ the pace is slackened down, creating a melancholic tinge, regaled with – guess what? – the weird sound of tuba (played by the next brother, Kjell). In ‘Afterlife’ and ‘Confusion’ we suddenly hear smooth clean vocals in contrast with the intense throat of the front man and that’s a pro. At the end of ‘Afterlife’ we hear any Black Sabbath influences. The band manages to hold your attention by being very inventive at any level. Mouth harp at the beginning of the heavy ‘Forest Cemetery’, a longer track with introvert plucking guitars and sensitive solos on a fervent rocking foundation (‘Torches’) and in the occluding track ‘Farewell’ guest singer Benedicte Edvardsen appears with melancholic, clean chants in contrast with the ‘howling wolves in the forest’ screams of Inge. Delicious album that gives you a good temper, most of all it rocks in an irresistible way.


Nederlands:

De eerste vrucht van dit familieclubje smaakt zoet, maar heeft stekelige doornen. Tempel werd opgericht door Kvelertak drummer Kjetil Gjermundrod, samen met zijn broers Espen (gitaar) en Inge (zang, bas). Hun trouwe vriend Andreas Espolin Johnson (ook gitaar) completeert dit viertal dat werkelijk een eigen geluid lanceert op dit titelloze, sterke debuutalbum.

Het is lastig om een eensluidende stijl op hun muziek te plakken. De zang van Inge gaat door merg en been en is verwant aan hardcore. Het is een kwestie van ‘love it or hate it’, maar het went. Want rond hem maken de muzikanten zo’n sterke beurt dat mijn enthousiasme bij elke song stijgt. Aanstekelijk rockend, een keur aan uiterst melodieus gitaarwerk, tempowisselingen die je net niet verwacht had, maar staan als een rots in de branding… dit muzikale allegaartje verleidt je op een heel sluwe manier. Hun helden zouden The Hellacopters, Black Sabbath, Thin Lizzy, Mastodon en Enslaved zijn. Wel, het zit er allemaal wel in. Openingstrack ‘Vendetta’ is nog even wennen met zijn stompende rock en schreeuwerige zang, maar de knappe solo’s trekken meteen de aandacht.

Er is zelfs een licht zwevend timbre in het gitaarwerk van ‘Wolves’. In het tweede deel van ‘Uninvited’ gaat het tempo plots naar beneden en bevat deze slepende kentering veel weemoed, aangezet door – je raadt het nooit – het weeë geluid van tuba (van weer een andere broer, Kjell). En dan horen we in ‘Afterlife’ en ‘Confusion’ plots zalvende cleane zang in repliek op de intense strot van de frontman en dat is een gouden zet. Muzikaal horen we Black Sabbath invloeden op het einde van ‘Afterlife’. De band weet de aandacht vast te houden door zeer inventief uit de hoek te komen. Even mondharp in het zware ‘Forest Cemetery’, een langer nummer met ingetogen tokkelende gitaren en sensitieve solo op een vurig rockende basis (‘Torches’) en in het afsluitende ‘Farewell’ gastzanger Benedicte Edvardsen die zijn weemoedige, cleane zangpartijen knap laat contrasteren met de ‘wolven huilen in het bos’ zang van Inge. Heerlijk album dat je een goed humeur bezorgt, want bovenal wordt er onweerstaanbaar gerockt.


Tracklist:

Vendetta (3:00)
Wolves (3:55)
Uninvited (4:12)
Afterlife (4:13)
Confusion (3:51)
Forest Cemetery (5:05)
Fortress (5:09)
Torches (6:17)
Farewell (4:27)

Musicians:

Inge Haugland Gjermundrod: vocals, bass
Espen Haugland Gjermundrod: guitars
Andreas Espolin Johnson: guitars
Kjetil Haugland Gjermundrod: drums

Guest appearances:

Kjell Germundrod: tuba on track 3
Benedicte Edvardsen: vocals on track 9




Geplaatst door Vera op maandag 15 april 2019 - 20:06:20
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2019
SWEET OBLIVION FT. GEOFF TATE: Sweet Oblivion
Geoff Tate in superior heavier album!
01. CD reviews 2019
LUNAR SHADOW: The Smokeless Fires
Highlight in classic heavy metal with a heart!
01. CD reviews 2019
LEVERAGE: DeterminUs
A very strong comeback!
01. CD reviews 2019
WAYLANDER: Ériù's Wheel
In excellent company for superior Celtic metal...
01. CD reviews 2019
SILVER BULLET: Mooncult
Sturdy power metal with grandness...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org