14151617181920
21222324252627
28293031

zaterdag 14 mei 2016
Ensiferum, Fleshgod Apocalypse, Heidra - Trix XL - 03/04/2016

Tekst & foto’s: Vera

Ensiferum heeft al dikwijls op onze podia gestaan, maar nog steeds kijken we uit naar een avondje opzwepende pagan metal van onze Finse strijders. Deze keer doen ze in het kader van de ‘Return of the One Man Army tour 2016’ ons land aan. Het is slechts het derde concert in een reeks van velen en de band oogt dan ook nog fit en energiek. Onlangs bracht men de verzamelaar ‘Two Decades Of Greatest Sword Hits’ uit en we kunnen er dus vanuit gaan dat we vanavond een reeks knallende successen plus wat nieuw werk gaan horen. Na de filmische intro gaat de band er al stevig tegenaan met ‘Axe Of Judgement’ en ‘Heathen Horde’ (om meteen duidelijk te maken waar ze voor staan). Petri Lindroos is goed bij stem en hij wordt bijgestaan door bassist Sami Hinkka en gitarist Markus Toivonen voor de cleane zanglijnen. Ook op deze tour is toetsenist Emmi er weer niet bij en krijgen we de olijke Netta Skog (ex-Turisas) met haar accordeon in de plaats. Haar enthousiasme is aanstekelijk. Het wordt een aaneenschakeling van hoogtepunten met ‘Warrior Without A War’ en het epische From Afar’ als eerste hoogtepunten. ‘Wanderer’, ‘Two Of Spades’ en ‘My Ancester’s Blood’ worden eveneens enthousiast onthaald, vooraleer de aloude meezinger ‘Lai Lai Hei’ de reguliere set afsluit. Er volgt nog een spetterende bisset, te beginnen met ‘Tale Of Revenge’ en een apotheose bereikend tijdens de klassieker ‘In My Sword I Trust’ en ‘Iron’ (met ludieke snippets van ‘Hail & Kill’ van Manowar).

Een andere rede om vanavond aanwezig te zijn is Fleshgod Apocalypse. Zopas brachten zij het intrigerende ‘King’ uit en vanavond krijgen we daar een mooie bloemlezing uit. De Italianen maakten al eerder indruk als support act van Septicflesh. Hun theatrale symfonische extreme (death) metal is complex, veelgelaagd en overdonderend. De Italiaanse ziel indachtig is de show theatraal, in avondkledij die stormen doorstaan heeft (net dat nonchalante gevoel tegenover Italiaanse verfijning) en zelfs enige burleske avant-garde invloeden kunnen we niet ontkennen. Maar er wordt vooral virtuoos gemusiceerd! Of het nu de nieuwe songs ‘In Aeternium’, The Fool’ en ‘Cold As Perfection’ waren of de flinke greep uit vorig album ‘Labyrinth’ in de vorm van ‘Minotaur’, ‘Pathfinder’ of het tweeluik ‘Prologue/Epilogue’, de performance van de band stond als een huis. Bovendien kregen we als opwarmer nog Heidra, zodat we na een geslaagde avond goedgeluimd de frisse nacht instapten.

Geplaatst door Vera op zaterdag 14 mei 2016 - 13:05:21

[ ]
[ ]