|
MISANTHROPE: Metal Hurlant
English: Early 2008 Misanthrope will release their new album called ‘IrremeDIABLE’, but as a taster I have fastened my teeth into their previous work. “Fasten my teeth†indeed, for vocalist S.A.S. de l’Argilière is right when he told me that Misanthrope’s music needs time to grow, you have to take some time for it. These extremely skilled musicians draw from a wide range of influences: death metal, classic heavy metal, symphonic metal and yes, even theatre. The latter one mainly due to the expressive vocals and the fact that this French band is inspired by the spirit of Molière.
‘Metal Hurlant’ is the seventh studio album of the sympathetic band and it was released in September 2005. They worked on it for a long time – they are talking about 28 months, from the first composed notes till the final mastering – and this was the first time they created a second album with the same line-up. This means even more virtuosity and the band calls it their most varied album. Last summer I saw Misanthrope live twice and I was truly impressed by the skilfulness of these musicians. Particularly bassist Jean-Jacques Moréac plays his instrument with so much grace as if he was playing in a progressive outfit, or even a bit jazzy sometimes. This same man appears to be the mastermind in the studio and for the production as well. But of course we also enjoy tight drumming, marvellous guitar soloing and vocals that are quite unique. These vocals are raucous, but they are not grunts. They are intelligible; anyway if you understand the French language, since all lyrics are in French. For once, that is no obstacle.
‘L’Exaltation De La Croix’ offers vigorous extreme metal with excellent guitar skills. The mid-paced ‘Théologie Du Misanthrope’ includes, except for intensive vocals, beautiful instrumental parts, these guitar runs have influences from classical heavy metal. In ‘Sentiment Nocturne’ we also hear keyboards, invigorating the progressive momentum of this song. All songs are rather long, they have an average length of six minutes and many things happen in one song. Really magnificent is the calm ‘Reine Martyre’! It starts with acoustic guitars and whispering vocals, later on we have heavy doom riffs and S.A.S. howls, screams or mysteriously speaks these intelligent lyrics. Sometimes the speed of the music comes close to black metal in songs like ‘Le Haras d’Amazones’ and ‘Le Supplicié’. The title track is the longest song on ‘Metal Hurlant’ and also here S.A.S. needles his way through the complex instrumentation, moaning, singing and talking like an accomplished elocutionist. I do not know if the special edition is still available, but those 106 minutes music extra and 35 minutes images are worth searching for. I am really looking forward to the new album of this extraordinary French band! On the 12th of January they will play live at the Frontline in Ghent.
Nederlands: Begin 2008 zal Misanthrope een nieuw album uitbrengen, genaamd ‘IrremeDIABLE’, maar als voorproefje heb ik me eens vastgebeten in hun vorig werkje. “Vastgebeten†ja, want zanger S.A.S. de l’Argilière heeft gelijk als ie zegt dat je voor Misanthrope’s muziek de tijd moet nemen om te laten groeien. De enorm kundige muzikanten putten uit allerlei invloeden: death metal, klassieke heavy metal, simfonische metal en ja, zelfs theater. Dit laatste vooral dan vanwege de expressieve zang en het feit dat deze Franse band geïnspireerd is door de geest van Molière.
‘Metal Hurlant’ is het zevende studioalbum van de sympathieke band en kwam uit in september 2005. Er was erg lang aan gewerkt – men spreekt van 28 maanden vanaf de eerste noot op papier kwam tot de uiteindelijke mastering gebeurde – en dit is de eerste maal dat men een tweede album maakt in dezelfde bezetting. Dit betekent nog meer virtuoos spel en volgens de band is dit hun meest gevarieerde album. Afgelopen zomer zag ik Misanthrope tweemaal live en ik stond versteld over de virtuositeit van de muzikanten. Met name bassist Jean-Jacques Moréac bespeelde zijn instrument met zoveel gratie dat het wel een progressieve rockband leek, of zelfs een beetje jazzy. Diezelfde bassist blijkt ook het brein in de opnamestudio en voor de productie te zijn. Maar natuurlijk kunnen we op dit album ook genieten van het strakke drumwerk, de fantastische gitaarsolo’s en de zang die we gerust uniek kunnen noemen. Deze is rauw, maar het is geen grunt. En verstaanbaar, tenminste als je de Franse taal machtig bent, want alle teksten zijn in het Frans, maar dit vormt nu eens geen hinderpaal.
‘L’Exaltation De La Croix’ biedt energieke extreme metal met uitstekend gitaarwerk. Het mediumtempo ‘Théologie Du Misanthrope’ bevat, buiten de intense zang ook knappe instrumentale stukken, het gitaarwerk heeft invloeden uit klassieke heavy metal. In ‘Sentiment Nocturne’ horen we ook toetsen, hetgeen de progressieve tendens van dit nummer versterkt. Alle nummers zijn lang, ze hebben een gemiddelde lengte van zes minuten en er gebeurt heel wat. Prachtig is het kalme ‘Reine Martyre’! Het vangt aan met akoestische gitaar en fluisterzang, later zijn er zware doom riffs en S.A.S. huilt, schreeuwt of spreekt vol geheimzinnigheid de intelligente teksten. Soms komt de snelheid in nummers als ‘Le Haras d’Amazones’ en ‘Le Supplicié’ dicht bij black metal blastbeats. Het titelnummer is het langste nummer van ‘Metal Hurlant’ en ook hier baant S.A.S. zich kermend, zingend en pratend als een volleerd voordrachtkunstenaar een weg doorheen het eigenzinnige instrumentarium. Ik weet niet of de speciale editie nog verkrijgbaar is, maar die 106 minuten extra muziek en 35 minuten beeld zijn zeker de moeite om naar op zoek te gaan. Ik kijk reikhalzend uit naar het nieuwe album van deze unieke Franse band! Zij spelen op 12 januari in the Frontline in Gent.
Tracklist:
L’Exaltation De La Croix (5:30) Théologie Du Misanthrope (7:27) Sentiment Nocturne (6 :48) Reine Martyre (6 :18) Le Triptyque Des Enfers (6 :16) Le Haras d’Amazones (5 :05) Metal Hurlant (8 :10) Le Supplicié (4 :16)
Bonus disc (141 minutes)
Maître Du Temps Sulfureuses Contestations Le Commerce Du Crime Plus De Descendance (ft. Patrick Rondat – guitarsolo) Théologie Du Misanthrope (instr) Le Triptyque Des Enfers (instr) The Stud Farm Of Amazones (English version) Supplication For God (English version) (duet version with Oshima from Kandenzza)
Making of ‘Metal Hurlant’ and 4 live songs on mpeg video cd-rom
| Musicians:
S.A.S. de l’Argilière: vocals Anthony Scermama : guitars Jean-Jacques Moréac : bass Gaël Féret : drums
|
Geplaatst door Vera op woensdag 02 januari 2008 - 18:04:55
Reageren is uitgeschakeld
|
|