11121314151617
18192021222324
25262728293031
donderdag 12 maart 2015
SCARVED UNPLUGGED - Punt, Geel - 08/03/2015

Tekst & foto’s: Geert Ryssen

Wie de muziek van Scarved kent, zal hier niet direct een potentiële ‘unplugged’ act in ontdekken. Voor een exclusief optreden om de groepskas te spijzen heeft de groep toch de grote speakerkasten en de elektrische gitaren thuis gelaten en werden de nummers van hun debuut cd bewerkt voor een semi-akoestische showcase. Er wordt meteen ingezet met ‘Masquerade’, een van hun topnummers en meteen jammer om net dat nummer als opener te kiezen, de gewrichten moeten immers nog wat worden gesmeerd en de juiste balans tussen de instrumenten moet nog even in de plooi vallen. Niet getreurd want wat volgt is zonder meer verrassend en meeslepend. Er is hard gewerkt om de arrangementen om te turnen en er is ruimte voor spielerei en zelfs jazzy breaks.

Luc Van Dessel is een verrassend goede akoestische snarenplukker en de inventieve baslijnen van Wim Wouters blijven boeien. Drummer Geert Mariën weet ondanks een beheerste aanpak toch de nodige kracht in de ritmiek te leggen. Fantasie heeft hij sowieso. Zangeres Caro blijft het sluitstuk die van deze groep iets bijzonders maakt. In deze setting blijkt eens te meer dat ze een zangeres is met ontzettend veel in de mars. Haar diepe soulvolle zangstem komt hier tot volle bloei. Eens ze op dat podium brengt ze alle emotie die diep in haar lijf opborrelt via haar stem naar buiten. Daarbij gaat ze de pakkende en persoonlijke ballade ‘Silence’ niet uit de weg, een moment waarbij het ook ‘stil’ wordt in de zaal. Bijzonder leuk wordt het als Luc zijn gitaar verwisselt voor een Bouzouki. Het Griekse achtsnarig instrument brengt band en publiek in vervoering en geeft aan de songs ‘Eastern Treasure’ en ‘Payback Time’ een nieuwe wending met grappige breaks en vrije citaten uit de Griekse muziektraditie. Scarved sluit dit uniek en net één uur durend kamerconcert af met ‘Army On Wheels’, de voorbode van het harde geweld dat bij een volgende show opnieuw zal worden bovengehaald. Deze aanpak opent alvast nieuwe wegen voor de groep. Het zou jammer zijn mocht het bij deze ene keer blijven.

Setlist:

Masquerade
A Vampire’s Tale