ROYAL HUNT: Show Me How To Live

Release: 2011-12-02
Style: neo-classic symphonic metal
Country: Denmark/US
Playing Time: 42:19
Cat. N°: FR CD 535

Royal Hunt gaat al wat jaartjes mee. In 1989 werd de Deense band opgericht door André Andersen, toetsenist, maar ook een virtuoos op andere instrumenten. Hij schrijft ook alle nummers. De succesvolste periode kende de band met de Amerikaan D.C. Cooper als zanger. De albums ‘Moving Target’ (1995) en ‘Paradox’ (1997) gingen als zoete broodjes over de toonbank. Na zijn vertrek in 1998 ging men dapper verder met gerenommeerde zangers als John West en Mark Boals, maar het werd toch nooit meer hetzelfde.

Begin 2011 overwogen André en DC een nieuwe samenwerking. Dat werd eerst getest met een korte tournee. Het beviel de mannen zodanig dat een nieuw album – het elfde – nu in de schappen ligt. ‘Show Me How To Live’ heeft me aangenaam verrast. Royal Hunt is steviger dan ik dacht: geen AOR, maar neoklassieke symfonische metal met weelderige arrangementen en de erg goede stem van DC (we kennen hem intussen ook van de vier albums met Silent Force).

Het album begint in een uitgelaten sfeer met symfonische keyboards en koorzang. De smeuïge stem van DC wordt omgeven door spetterend gitaarwerk in ‘One More Day’. In het balladeske ‘Another Man Down’ horen we wat meer piano en samenzang waarin ook de gastzangeressen duidelijk hoorbaar zijn. ‘An Empty Shell’ is terug vuriger, terwijl ‘Hard Rain’s Coming’ een hoogtepunt is. De renaissanceklanken in het begin met gevoelige zang bloeien open tot een volbloed nummer met samenzang (welke me sterk aan Magnum doet denken) en weer is er een mooie glijdende gitaarsolo. Dat is trouwens opvallend. Ook al is dit een band, geleid door een toetsenist, hij laat toch veel ruimte voor gitaarsolo’s. Een extra pluim gaat dan ook naar uitvoerend muzikant Jonas Larsen. Andere typische kenmerken zijn de symfonische stukken – in ‘Angel’s Gone’ meen ik zelfs een klassiek deuntje te herkennen – de samenzang in de refreinen waardoor elk nummer erg catchy is en de aanzienlijke lengte van de songs. Het titelnummer ‘Show Me How To Live’ spant wat dat betreft de kroon en het dient gezegd: dit is een juweeltje vol symfonische dramatiek en sterke zanglijnen. Wederom opgenomen in de Deense NorthPoint Studios, is dit dus een heel sterk comebackalbum met Cooper achter de microfoon.

One More Day (6:12)
Another Man Down (5:15)
An Empty Shell (4:34)