Release: 2011-10-21
Style: classic rock / heavy metal
Label: www.metalville.de / Rough Trade Benelux
Country: Sweden
Playing Time: 49:41
Cat. N°: MV 0022

Zangers met een krachtige, geladen stem als slagroom op de taart bij een instrumentale basis van stevige classic rock. We kunnen er wel een paar opnoemen die daarbij gretig in de voetsporen van Ronnie James Dio treden. Denk maar aan Jorn Lande of Tony Martin, maar ook de Zweed Nils Patrik Johansson (ook Lion’s Share, Wuthering Heights, ex-Richard Andersson’s Space Odyssey) geeft elk album waarop hij zingt een verheven Dio aureool. Nu de kleine man met de grote stem niet meer onder ons is, vormen zij wel een degelijk alternatief om onze wonden te likken, tenzij ergernis rijst bij het horen van zoveel plagiaat.

In dit rijtje past Astral Doors perfect. Reeds vanaf de eerste albums ‘Of The Son And The Father’ (2003) en ‘Evil Is Forever’ (2005) brachten zij toch enige beroering teweeg bij ondergetekende. Intussen zijn ze toe aan hun zesde album in die stijl. Naast een groot déjà entendu gevoel blijft het een plezier om deze capabele muzikanten met expressieve zanger te horen. Vanzelfsprekend hoeven we niets nieuws onder de zon te melden, of het zou de uitstap van de tweede gitarist Martin Haglund moeten zijn, maar dat is in dit geval een voordeel. Het onderwerp ‘Jerusalem’ heeft genoeg turbulentie veroorzaakt om daar een boeiend, episch album over te schrijven. Sterker nog: ‘Jerusalem’ is een conceptalbum over religie en alle miserie die dat in de wereld veroorzaakt.

De zeer herkenbare stijl levert prima songs op zoals ‘Seventh Crusade’ en ‘With A Stranger’s Eye’. Voor ‘Child Of Rock ‘n’ Roll’ is een videoclip gemaakt. Na het catchy ‘Pearl Harbor’ hebben we een eerste hoogtepunt in de vorm van het langere ‘Lost Crucifix’, dat me sterk aan Black Sabbath met Tony Martin doet denken. Het vangt heel atmosferisch aan, gevolgd door een krachtige uitval en een mooie gitaarsolo. Aan solo’s geen gebrek trouwens, hoofdcomponist Joachim Nordlund weet ze nog steeds schijnbaar moeiteloos uit zijn mouw te schudden. ‘Babylon Rise’ nodigt uit tot meezingen. Prachtig is ‘The Battle Of Jacob’s Ford’ met zijn atmosferische passage, al gaan ze hier wel heel ver in Dio en Black Sabbath imiteren. Er zitten namelijk stukjes ‘Heaven & Hell’ in verwerkt. Het rechttoe rechtaan strijdlustige ‘Operation Freedom’ maakt de weg vrij voor nog twee knappe songs, waaronder het epische titelnummer, die ook alweer met waardigheid gezongen worden. Dio aanhangers, luister dus ook eens naar Astral Doors, mocht je de band nog niet ontdekt hebben.

Seventh Crusade (3:40)
With A Stranger’s Eye (3:55)
Child Of Rock ‘n’ roll (3:34)