THE SPIRIT: Cosmic Terror

Release: 2020-02-07
Style: blackened death metal
Label: http://www.aoprecords.de/ Art Of Propaganda
Playing Time: 41:55
Cat. N°: AOP075

The Spirit kwam in 2018 onder onze aandacht, toen hun uitstekende debuutalbum ‘Sounds From The Vortex’ opgepikt werd door Nuclear Blast en alsnog kon rekenen op meer promotie. Bovendien konden zij vlak daarna de hort op met Kataklysm en Hypocrisy voor een grote Europese tournee. De toekomst zag er goed uit voor The Spirit. We waren dan ook verbaasd dat dit volgende album ‘Cosmic Terror’ op een kleiner label wordt uitgebracht, want dit is een knaller van jewelste vol intensieve black/death metal met de vernuftige techniek van een progressieve band. Zanger/gitarist M.T. is namelijk ook een fan van progressieve metal.

Reeds begin 2019 trok men de Woodshed studio in met producer V. Santura om dit nieuwe album ‘Cosmic Terror’ op te nemen. De drums waren zelfs al eerder opgenomen in de Iguana studio in Baden-Württemberg. Kortom, een band die van aanpakken weet. Deze Duitsers uit Saarbrücken zijn geïnspireerd door death/black metal uit Scandinavië in de jaren negentig en invloeden van Dissection, Immortal en zelfs van hun landgenoten Thulcandra zijn dan ook legio, maar wel fris gepresenteerd op een eigen blaadje. De titel ‘Cosmic Terror’ is geen loze kreet, want uit de teksten blijkt een groot ontzag voor het universum. Dit geeft een atmosferische, soms ijskoude, maar ook zwevende tint aan de muziek waarin lange instrumentale passages geen uitzondering zijn.

De zeven behoorlijk lange tracks nemen je mee op een ijskoude reis, maar onderling is er genoeg afwisseling. Zo komen de single ‘Serpent As Time Reveals’ en ‘Strive For Salvation’ hard binnen, maar is het misantropische ‘Repugnant Human Scum’ veel grimmiger met glorieuze uitval. Een ware dans tussen intense black metal en melodieuze elementen. In ‘The Path Of Solitude’ heerst eerder melancholie en wanhoop, bijgevolg slepende passages. Het meest catchy nummer is ongetwijfeld ‘Pillars Of Doom’ (video!), waarna men zich overdonderend waagt aan de soundtrack van wijdverspreid nihilisme tijdens ‘The Wide Emptiness’ en ons imponeert met instrumentale strapatsen tijdens sluitstuk ‘Cosmic Terror’. Verplichte aanschaf voor elke liefhebber van melodieuze zwartgeblakerde death metal!

Serpent As Time Reveals (6:24)
Strive For Salvation (4:25)
Repugnant Human Scum (5:08)