Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon


12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

SADIST: Hyaena



Release: 2015-10-16
Style: technical death metal
Label: www.scarletrecords.it
Website: www.sadist.it
Facebook: https://www.facebook.com/Sadist-466835156803523
Country: Italy
Playing Time: 45’44”
Cat. N°: SC 288-2
Review by: Guy
Translated by: Guy
Rating: 8/10


English:

The Italian Sadist delivered four albums during the nineties, then the activities stopped until they came back in 2007 with ‘Sadist’. ‘Hyaena’, their seventh offspring, is a concept album centered around this African scavenger, whose legends claim it’s ridden by the devil.

Hurrying drums and dissonant guitars define the beginnings of ‘The Lonely Mountain’, after a slice of percussion/sounds bringing a more or less African flavor, the keyboard enriches the sound and then we get the vocals, a scream like, raw, sharp grunt, finally Sadist goes slowly jazz to take us to the end. In ‘Pachycrocuta’ (the name of a prehistoric predecessor of the hyaena) first we get peculiar technical guitar followed by virtuoso solo, then comes a very classical inspired keyboard break, finally indulge strange drum patterns. ‘Bouki’ is built around the strongest hook of the album: a repetitive keyboard tune with, just a few moments later, added drums, again technical and heavy. ‘The Devil’ has a long crystal keyboard intro, then technical hell breaks loose again with this time a predominant deep growl and a break with percussion and a bit of African spoken lyrics. ‘Scavenger’ has a pretty catchy chorus and is, in Sadist standards, rather square. In ‘Gadawan’, they come to rest completely, after a long acoustic guitar solo, the other instruments join, but it stays an acoustic/jazzy interlude. ‘Eternal Enemies’ has some percussion and mood building noises, but they never have really the effect they aim for, summoning an African mood, even if Sadist invited an African percussionist for that task. In this song however they use at several points a guitar riff with peculiar tone color which succeeds in creating an ‘ethnic metal’ feel. The two next ones are more raw, less technical, less interesting (the bio uses the word ‘progressive’, but I think that’s exaggerated), but the closing song is again a very diversely build piece.

Good album, but ‘Bouki’ proves that it could have been so much stronger. Mixing styles is alright, but the focus should remain on the song.


Nederlands:

Het Italiaanse Sadist maakte in de nineties vier albums, waarna de activiteiten stilvielen tot ze in 2007 terugkwamen met ‘Sadist’. ‘Hyaena’, hun zevende worp, is een conceptalbum rond deze Afrikaanse aaseter, waarvan legendes beweren dat het door de duivel bereden werd.
Voortsnellende drums en dissonante gitaar trekken ‘The Lonely Mountain’ op gang, na een flard percussie/geluiden die enigszins een Afrikaans sfeertje oproepen, komt de keyboard het geluid verrijken en dan krijgen we de vocalen erbij, een schreeuwerige, ruig scherpe grunt , tenslotte gaat Sadist even de kalme jazzy toer op om uitgeleide te doen. In ‘Pachycrocuta’ (de naam van een prehistorische voorouder van de hyena) eerst merkwaardig technische gitaarloopjes en virtuoze gitaarsolo, dan erg op klassieke leest geschoeide keyboard break, tenslotte is het aan de drummer om rare patronen te meppen. ‘Bouki’ is gebouwd rond de sterkste hook van het album: een repetitief keyboard motief waar even later de drums invallen, weer technisch en heavy. ‘The Devil’ heeft een lange kristallen keyboard intro, waarna de technische hel weer losbarst met deze keer een overwegend diepe growl en een break met percussie en stukje Afrikaanse gesproken tekst. ‘Scavenger’ heeft een vrij catchy refrein en is, naar Sadist normen, eerder braaf te noemen. Bij ‘Gadawan’ komen ze helemaal tot rust, na een lange akoestische gitaarsolo vallen andere instrumenten in, maar het blijft een akoestisch/jazzy interludium. ‘Eternal Enemies’ heeft wat percussie en sfeergeluiden, maar die hebben nergens het gewenste effect, nl. een Afrikaanse sfeer oproepen, zelfs al vroeg Sadist een Afrikaanse percussionist om hen te helpen. In dit nummer echter larderen ze het nummer op verschillende plaatsen met een gitaarloopje met merkwaardige tonaliteit dat een ‘etnisch metal’ gevoel oproept. De twee volgende zijn rauwer, minder technisch (de bio gebruikt het woord ‘progressief’, maar dat lijkt we wat misplaatst), maar de afsluiter is nog eens een heel divers opgebouwd stuk.

Goed album, maar ‘Bouki’ bewijst dat er meer uit te halen valt. Stijlen mengen is prima, maar de focus moet op de ‘song’ blijven.


Tracklist:

The Lonely Mountain (5’14”)
Pachycrocuta (4’03”)
Bouki (3’44”)
The Devil Riding The Evil Steed (5’30”)
Scavenger And Thief (4’19”)
Gadawan Kura (3’40”)
Eternal Enemies (4’13”)
African Devourers (4’18”)
Scratching Rocks (4’49”)
Genital Mask (5’54”)

Musicians:

Trevor Sadist – lead vocals
Tommy Talamanca – guitars, oud, santur, keyboards
Andy Marchini - bass
Alessio Spallarossa – drums, percussion

Guest appearance:
Jean N’Diaye - percussion








Geplaatst door Vera op maandag 25 januari 2016 - 19:06:30
Reageren is uitgeschakeld

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org