ESSENCE OF DATUM: Spellcrying Machine

Release: 2019-08-30
Style: instrumental technical death metal
Country: Belarus
Playing Time: 40:25
Cat. N°: SOM 522D

Essence Of Datum – een duo uit Wit-Rusland bestaande uit Dmitry Ramanouski (gitaar) en drummer Pavel Vilchitski - heeft een hoger doel. Zij trachten met instrumentale progressieve rock/metal toch een verhaal te vertellen. In 2013 begon Essence Of Datum hun activiteit met debuutalbum ‘Event Horizon’ waarop zij surrealistische landschappen creëerden met zwevende gitaarmelodieën en strakke ritmes, dit alles met een ongelofelijke technische precisie. Het tweede album ‘Nevermore’ (2017) was heel wat duisterder, met thema’s als oorlog, angst en de strijd om het bestaan als reguliere onderwerpen. Dat postapocalyptische gevoel zet zich verder op dit derde album ‘Spellcrying Machine’, zodat extreme metal en sierlijke muzikale uitspattingen hand in hand gaan in de zeven tekstloze songs. Bassist Peter Marakov is ook nog te horen op de plaat en dit trio heeft een fraai staaltje instrumentale metal afgeleverd dat tevens fans van technische death metal zal bekoren.

Openingstrack ‘Synthetic Soul Extractor’ leert ons dat deze heren energieke progressieve metal spelen, snel en vaardig met klaterende arpeggio’s maar ook een knipoog naar extreme metal. De zanglijnen worden overgenomen door de sologitaar. ‘Shikari Algorithm’ komt relax aanwaaien, maar wordt dan weer intens en volgestopt met technische fratsen. Pas bij het vierde nummer ‘Vitality’ krijgen we een adempauze, want hier weerklinken vredige akoestische gitaren. Ook ‘Spellcryer’ vangt ingetogen aan, maar na de acceleratie zou het vlammende gitaarwerk zelfs zwartgeblakerde krijszang kunnen gebruiken.

Het is trouwens pittig dat Essence Of Datum meermaals epische black metal produceert, ook in afsluiter ‘Cavum Atrum’ want dat geeft het geheel een episch tintje. Ook al blijven we altijd ergens op onze honger zitten zonder zang, toch is dit een getalenteerde band. Het is zeker een voordeel dat ze nu getekend zijn door Season of Mist om hun muziek aan een breder publiek voor te stellen, want ook fans van het tegenwoordig heel populair zijnde post metal gebeuren zullen dit wel weten te appreciëren en daar ligt een doorbraak te lonken.

Synthetic Soul Extractor (6:05)
Shikari Algorithm (5:00)
Pendulum (5:56)
Vitality (4:00)
Spellcryer (6:32)
Binar (4:28)
Cavum Atrum (8:12)

Dmitry Ramanouski: guitars
Pavel Vilchytski: drums
Peter Marakov: bass

Geplaatst door Vera op woensdag 04 september 2019 - 14:08:31

maandag 02 september 2019
ENTOMBED A.D.: Bowels Of Earth

Release: 2019-08-30
Style: death metal
Country: Sweden
Playing Time: 36:50

Meer en meer bands uit onze antieke platenkast zijn inmiddels actief onder twee namen. Denken we maar aan Queensrÿche en Operation: Mindcrime of Immortal en Abbath… Ook Entombed bestaat heden ten dage uit twee entiteiten en daarvan brengt Entombed A.D. – met zanger L-G Petrov als frontman en oudgedienden Nico Elgstrand en Olle Dahlstedt – nu het derde album uit. Na een moeilijke periode werden zowel ‘Back To The Front’ (2014) als ‘Dead Dawn’ (2016) goed ontvangen en de immer vriendelijke voorman zegt zelf dat de nieuwe constellatie op ‘Bowels Of Earth’ haar echte sound gevonden heeft.

En er zijn inderdaad parallen met beide vorige albums. Het hoofdingrediënt van het muzikale aanbod bestaat uit een leidende portie Zweedse death metal, ruw van inborst, maar met helder gitaarwerk en klasse solo’s. Maar dat neem niet weg dat de band duistere uitstapjes naar doom inbouwt. De Braziliaan Guilherme Miranda, reeds jaren hun live gitarist, is nu vast toegetreden tot de band naast Nico Elgstrand, maar bassist Victor Brandt is van het toneel verdwenen. ‘Bowels Of Earth’ is een rechttoe rechtaan death metal album, snel en brutaal.

Dat merken we reeds aan overrompelende tracks als ‘Torment Remains’, Elimination’ en ‘Hell Is My Home’. Incidenteel horen we even piano in het titelnummer – wat trouwens een eclectisch ritme heeft – maar verder is dit een feest (letterlijk te nemen in ‘Bourbon Nightmare’) van gruizige riffs en hakkende, compacte songs. Een uitzondering: afsluiter ‘To Eternal Night’ kan met zijn zes minuten de met doom geïnjecteerde track genoemd worden, maar buiten het trage tempo is het toch allemaal wat minder pakkend dan de voorgangers. Neemt niet weg dat men resoluut kiest voor neckbreakers. Wie zijn death metal dus puur zonder ornamenten of tierlantijntjes verkiest, zal verheugd zijn.

Torment Remains (2:51)
Elimination (3:26)
Hell Is My Home (3:47)
Bowels Of Earth (4:30)
Bourbon Nightmare (3:35)
Fit For A King (3:35)
Worlds Apart (3:33)
Through The Eyes Of The Gods (3:08)
I’ll Never Get Out This World Alive (2:10)
To Eternal Night (5:43)

L-G Petrov: vocals
Nico Elgstrand: guitars, vocals
Guilherme Miranda: guitars
Olle Dahlstedt: drums

Guest:

Putz Weck: bass

Geplaatst door Vera op maandag 02 september 2019 - 19:04:08

zondag 01 september 2019
THE HOLEUM: Sublime Emptiness

Release: 2019-08-23
Style: post metal
Country: Spain
Playing Time: 42:53
Cat. N°: LFR 192

The Holeum is een Spaanse post metal band, opgericht in 2014 en bestaande uit muzikanten die allen al ruime ervaring in andere bands hadden. Zij beweren dat duisternis niet enkel één enkele gradatie heeft, maar vele nuances en dat proberen zij in hun muziek te weerspiegelen. Het is dan ook een bont gevarieerd geheel met elementen uit post metal, tragere doomsferen, dark ambient, drone en filmische geluiden. In 2016 kwam er al een debuut ‘Negative Abyss’ uit, op een tweede album ‘Sublime Emptiness’ wordt dit nog beter gereflecteerd in de muziek.

De songs zijn lang, maar nooit overdreven repetitief. Zo gaat ‘Obsidiana’ van start met kalme gitaren en drums, daarna is er een vollere uitval voorzien van schreeuwerige zang van Pablo Egido. Halverwege is er terug een kalmer deel, gevolgd door een fraaie gitaarsolo en uiteindelijk is er zelfs even cleane zang die beschouwend en goed is. Er hangt een akelige sfeer over ‘Geometric Dance’, de song met het meeste experimentele geluiden die niet gespeend zijn van enige psychedelische tendensen. Bezwerende zang en een gesproken fragment versterken die indruk nog. Dan is ‘Protoconciousness’ daar ongecompliceerd rockend tegen, maar de dreun en de meeste zangpartijen maken dat dit toch erg duister blijft.

In ‘Drake Equation’ vormt een diepe doom grunt en trage riffs een echte doomsfeer. Mooi is de switch naar bedachtzame gitaren en plechtig gesproken stukken in het middenstuk. Deze variatie vinden we ook weer in de brulzang en later zalvende cleane zang. En vooral ‘Fractal Visions’ kent een aangename wissel tussen schreeuwerige, ruwe zang en die dromerige cleane zanglijnen. Hier zit ook nog een saxsolo in verwerkt, zodat deze Spanjaarden van alle markten thuis blijken te zijn. Als afsluiter heeft het bijna tien minuten lange ‘Metempsicosis’ een lekker rockend tempo, weer de afwisseling tussen ruwe zang en heldere en vormen melodieuze solo’s en een break met stuwende bas dat je bij de les blijft. Een post metal album waarbij verveling nooit om de hoek komt kijken!

Obsidiana (7:28)
Geometric Dance (6:37)
Protoconsciousness (6:31)
Drake Equation (6:35)
Fractal Visions (6:12)
Metempsicosis (9:25)

Pablo Egido: vocals
Luis Albaladejo: guitars
Julian Velasco: guitars
Paco Porcel: bass
Miguel A. Fernandez: drums

Geplaatst door Vera op zondag 01 september 2019 - 09:57:53

zondag 25 augustus 2019
ILLDISPOSED: Reveal Your Soul For The Dead

Release: 2019-08-23
Style: death metal
Country: Denmark
Playing Time: 43:03
Cat. N°: MAS DP 1068

Veteranen… we komen ze tegenwoordig in alle geuren en kleuren tegen in de metalscène. Het Deense Illdisposed is actief sinds 1991 als melodieuze death metalband en brengt het 15e album uit. Flirtte vorig album ‘Grey Sky Over Black Town’ occasioneel met enige black metalinvloeden, dan markeert ‘Reveal Your Soul For The Dead’ de terugkeer naar pure (melodieuze) death metal, want dat is waar de heren goed in zijn.

Elf tracks werden voorzien van een uitstekende productie van Dan Swanö in zijn Unisound studio en dan kan er weinig misgaan. We horen een puike afwisseling tussen rigoureuze tracks als ‘With Hate’ en tragere songs zoals ‘We Must Endure’ en ‘She’s Not In Our Way’, terwijl we in het energieke ‘This Is Our Calling For The End’ pluimen op de hoed steken voor de uitstekende gitaarsolo van Jakob Batten. Degelijke genreplaat, niets meer of minder.

Reveal Your Soul… (1:35)
… For The Dead (4:06)
With Hate (2:56)