AUDN: Vökudraumsins fangi

Release: 2020-10-30
Style: atmospheric black metal
Country: Iceland
Playing Time: 55:29
Cat. N°: SOM 584

In IJsland heeft zich in de loop der jaren een intrigerende black metal scene ontwikkeld. Auðn behoort tot de meest melodieuze telgen in dat genre, waardoor albums als het titelloze debuutalbum en vooral voorganger ‘Farvegir Fyrndar’ onze oren deden spitsen, want hier was een band aan het werk die zowel furie als weemoed als verstilde introspectie bundelde in spannende composities. Eens te meer bleken de muzikanten geïnspireerd door de onvoorspelbare, ruwe natuur in hun thuisland, maar ook het innerlijke en met name geestelijk welzijn komt aan bod in de teksten die steeds in de moedertaal worden geschreven.

Sinds 2017 heeft Auðn veel live gespeeld. Tournees met Gaahl’s Wyrd en The Great Old Ones brachten hen op het vasteland, alsook talrijke verschijningen op festivals. Dit maakte hen beter op elkaar ingespeeld, zodat dit derde album ‘Vökudraumsins fangi’ (prisoner of the daydream) nog meer getuigt van hoge kwaliteit en vloeiende composities. Men is ook uitgebreid tot een zestal met een nieuwe bassist en een vroegere bassist die nu als derde gitarist fungeert. Opnamen gebeurden in de bekende Sundlaugin studio met producer Stephen Lockhart waar men altijd mee werkt en Jens Bogren deed mix en mastering in Zweden. Kortom, niets werd aan het toeval overgelaten om er een topalbum van te maken en dat is dan ook wat je voor de kiezen krijgt.

De songs zijn iets compacter dan voorheen, maar dat geldt nog niet voor opener ‘Einn um alla tið’ waar in acht minuten meteen duidelijk wordt waar de band voor staat. Rustige tokkelende gitaren, zuiver als de lucht in IJsland, nemen de tijd om langzaam naar een explosie van black metal te evolueren, met daarop de ruwe, wanhopige zang van Hjalti Sveinsson. Nog steeds vormen de melodieuze, zwevende gitaar leads voor een verheven gevoel. De eerste single ‘Eldborg’ is bijzonder strak en wild rockend, maar de tragere passage daalt met duistere zang af naar diepe krochten. Let op de epische, majestueuze uitval in ‘Birtan hugann brennir’. Heerlijk! Maar de sensitieve passage met zwevende solo is helemaal onaards, net als de omgeving in hun serrestadje Hveragerði. Zo blijft Auðn van elke song een feest vol contrasten maken, met in een drietal songs naar het einde toe ook enige gastmuzikanten op Hammondorgel, mellotron en grand piano. Zoals je dan verwacht bevatten de songs ‘Ljóstýra’ en het titelnummer (dat lang instrumentaal blijft) prachtige weemoedige passages. Auðn bewijst met dit derde album tot de top van atmosferische black metal te behoren en kan zich meten met bands als Winterfylleth, Sólstafir en het raadselachtige Drudkh.

1. Einn um alla tíð (08:15)
2. Eldborg (04:08)
3. Birtan hugann brennir (05:33)
4. Verður von að bráð (05:50)
5. Drepsótt (03:16)
6. Næðir um (05:03)
7. Horfin mér (06:42)
8. Á himin stara (03:47)
9. Ljóstýra (05:54)
10. Vökudraumsins fangi (06:43)

Andri Björn Birgisson - Guitars
Aðalsteinn Magnússon - Guitars and vocals
Hjalti Sveinsson - Vocals
Hjálmar Gylfason - Guitars
Matthías Hlifar Mogensen - Bass and guitars
Sigurður Kjartan Pálsson – Drums

Guest musicians:
Arnaldur Ingi Jónsson - Hammond organ on “Næðir um “and “Horfin mér”
Magnús Jóhann Ragnarsson - Grand piano & Mellotron on “Næðir um” and “Vökudraumsins fangi”

Geplaatst door Vera op zondag 08 november 2020 - 14:49:19

zaterdag 07 november 2020
VRÎMUOT: O Tempora, O Mores!

Release: 2020-09-25
Style: neofolk
Playing Time: 50:35
Cat. N°: AB 104 CD/LP

Prophecy Productions heeft, naast het intrigerende hardere werk, ook een fijne neus voor beschouwende neofolk. In deze rustige categorie duikt nu een nieuwe naam op met Vrîmuot. Dat is het eenmansproject van T.S. aka Lupus Viridis die verantwoordelijk is voor alles. Zijn habitat is het fabelachtige Teutoburgwoud in Duitsland. De natuur geldt als grootste inspiratiebron, alsook de romantiek uit ver vervlogen tijden.

Nog steeds zien we Empyrium als grootste voorbeeld, want ook zij brachten, naast het hardere werk, albums uit met rustige, beschouwende akoestische neofolk. ‘O Tempora, O Mores!’ (Cicero: ‘Oh the times! Oh the customs!’) is het debuutalbum en bevat zes lange songs met beschouwende inborst. T.S. voedt dit alles met een diepe, warme stem waarin melancholie heerst. Een duister tintje ontbreekt evenmin. Akoestische gitaar speelt een hoofdrol, maar dit wordt sober aangevuld met keyboards en percussie. Het algemene timbre is contemplatief, nergens een uitbarsting van woede, maar dat betekent niet dat dit egaal zonder emoties verloopt. Zo komt er in opener ‘Aufbruch’ wat krachtigere zang voorbij. Het hogere doel waar onze natuurlijke geest naar op zoek is staat centraal.

Ik wist me ook zeker gewonnen voor de archaïsche videoclips die gemaakt zijn bij vier van de zes songs. Het ontzag voor de natuur groeit als je deze bekijkt, terwijl de getormenteerde ziel trachten op te boksen tegen oerkrachten die je nooit kunt verslaan. Dit is dus een album om te mijmeren over vervlogen tijden en ongerepte natuur. Met een glas wijn in de zetel ga je de komende winteravonden deze romantische bard weten te waarderen, zoveel is zeker. T.S. noemt deze stijl mythopoetic darkfolk en het verbaast ons allerminst dat het album gemastered werd door Markus Stock nadat een DIY opname zonder digitale hulpmiddelen gebeurd was door T.S. zelve.

Aufbruch (8:08)
Nimphaea Alba (9:18)
Palingenese (7:36)
Erwachen (7:43)
Wolffsangel (8:12)
Ewiger Mond (9:28)

T.S. aka Lupus Viridis: compositions, all instruments, vocals

Geplaatst door Vera op zaterdag 07 november 2020 - 12:42:54

donderdag 05 november 2020
HAMMERFALL: Live! Against The World (DVD/2CD)

Release: 2020-10-23
Style: classic heavy metal
Country: Sweden
Playing Time: 1h 48m 55s
Cat. N°: NPR 868

Wat als concerten in de ons welbekende vorm nooit meer zullen plaatsvinden? Gedaan met de opeengepakte zweterige lijven die meebrullen en het bier rijkelijk laten vloeien. Wel, dan hebben we nog deze stemmige live registratie uit Duitsland toen de Zweedse pure heavy metallers van HammerFall de boel op stelten zetten in een club in Ludwigsburg in februari 2020.

Een gebeurtenis om nu te koesteren en met nostalgie gade te slaan, met veel pyrotechnieken, een enthousiast publiek en een setlist om U tegen te zeggen. Het concert duurt dan ook bijna twee uur, bevat met ‘Never Forgive, Never Forget’, en het titelnummer de knallers van ‘Dominion’ en bezoekt retrospectief het album ‘Renegade’ dat in 2000 de doorbraak betekende. HammerFall bezorgt de traditionele heavy metalfan anno 2020 een goed geoliede show die flashbacks van Manowar, Saxon en Iron Maiden voor het geestesoog tovert. Clichés à volonté (denk maar aan ‘Hector’s Hymn’ en de gitaar van Oscar Dronjak in de vorm van een hamer), maar het is puur entertainment dat iedereen in deze tijden kan gebruiken.

Bovendien heeft de Zweedse band toch wel klassiekers geschreven die we graag meebrullen (‘Heading The Call’, Any Means Necessary’, ‘Dominion’ en ‘Last Man Standing’ om er maar een paar te noemen) en is het twin-gitaarspel van Oscar Dronjak en Pontus Norgren om duimen en vingers af te likken. Even een kalmer moment tijdens het duet met Battle Beast’s Noora Louhimo in ‘Second To One’, maar dan gaat het volle vaart vooruit met hymnen als ‘Let The Hammer Fall’ en ’(We Make) Sweden Rock’. Een eerlijke, middelgrote productie van een sympathieke band en daar is niets mis mee.

Intro
Never Forgive, Never Forget
One Against The World
Heeding The Call
The Way Of The Warrior
Any Means Necessary
Hallowed Be My Name
Blood Bound
Redemption
Hector’s Hymn
Natural High
Second To One
Renegade Medley
Keep The Flame Burning
Dominion
The Dragon Lies Bleeding
Last Man Standing
Let The Hammer Fall
Hammer High
(We Make) Sweden Rock
Hearts On Fire

Joacim Cans: vocals
Oscar Dronjak: guitars
Pontus Norgren: guitars
Fredrik Larsson: bass
David Wallin: drums & percussion

Guest appearance:

Noora Louhimo (Battle Beast): vocals track 11

Geplaatst door Vera op donderdag 05 november 2020 - 14:25:25

dinsdag 03 november 2020
LEAVES' EYES: The Last Viking

Release: 2020-10-23
Style: epic symphonic gothic metal
Playing Time: 1h 3m 48s
Cat. N°: AFM 724-9

Nu iedereen gewend is aan het feit dat Liv Kristine vervangen is door de jonge Finse sopraan Elina Siirala, is ‘The Last Viking’ weer een vertrouwd Leaves’ Eyes album met alle welbekende ingrediënten. De filmische bombast, serene vrouwenzang tegenover brulboei Alex Krull, enige folk instrumenten als Keltische hoorn, nyckelharpa en viool en een geschiedkundig verhaal.

Dat focust zich ditmaal op het leven van Harald III (bijnaam: Hardrada – de harde leider) wiens dood het einde van het Vikingtijdperk inluidde. Het conceptalbum gaat op filmische wijze van start met zijn dood (‘Death Of A King’). Heel zijn leven flitst aan ons voorbij in de volgende songs. ‘Chain Of The Golden Horn’ is meteen een sterke pagan hymne die enorm catchy is. ‘Dark Love Empress’ is al een even grote oorwurm. Symfonische arrangementen maken de songs episch, terwijl stoere mannenkoren (‘Serpents And Dragons’) veelvuldig opduiken naast de zang van Elina en Alex. In ‘Black Butterfly’ is Clémentine Delauney te gast. Het folkloristische element komt het meest op de voorgrond in ‘For Victory’ en ‘Varangians’.

Bloedmooi is de treurzang ‘Two Kings One Realm’ (cleane zang Alex!), waarna men er terug in galop vandoor gaat in de volgende songs. Het album kent geen zwakke momenten, ook al wordt de tijdsduur van 1u overschreden. Daar is het tien minuten durende titelnummer natuurlijk mede de oorzaak van, maar ook afsluiter ‘Break Into The Sky Of Aeon’ is vol weemoed en grootsheid, want dat is het moment dat de strijder Walhalla binnentreedt. Kies voor de speciale editie, want dan krijg je er een bonus cd bij met instrumentale versies van alle songs en de boeiende documentaire ‘Viking Spirit’ op dvd die aantoont hoe intens Alex Krull zich bezighoudt met het Vikingleven. Sterke symfonische power/death metal met een geschiedenisles!

Death Of A King (2:34)
Chain Of The Golden Horn (4:00)
Dark Love Empress (4:44)