Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon


12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930


woensdag 11 december 2019
MOB RULES: Beast Over Europe



Release: 2019-09-13
Style: melodic power metal
Label: www.spv.de / https://www.facebook.com/steamhammerofficial
Website: www.mobrules.de/
Facebook: https://www.facebook.com/mobrulesband
Country: Germany
Playing Time: 4h 17m 20s
Cat. N°: SPV 289732 CD
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:


Nederlands:

Na negen studioalbums en vele concerten, vond Mob Rules de tijd rijp voor een live album, het tweede in hun carrière die toch al meer dan twee decennia omvat (band opgericht in 1994 en eerste album in 1999). Deze Duitse melodieuze power metal band trok meteen de aandacht door te kiezen voor een bandnaam, afkomstig van het Black Sabbath album ‘Mob Rules’. In de Duitse scène zijn zij een begrip en erg actief in de subtop van het genre.

De opnamen voor het live album ‘Beast Over Europe’ vonden plaats tijdens Europese tournees in 2018 en 2019. Daarbij deed de band vele Duitse steden aan, maar ook Nederland, Tsjechië en Zwitserland werden bezocht, terwijl een eerste UK tour eveneens onderdeel was van dit live avontuur.

Mob Rules toerde toen in het kielzog van de release van ‘Beast Reborn’ dat in augustus 2018 uitkwam. In de setlist vinden we dan ook vijf songs uit dit (voorlopig) laatste studioalbum, aangevuld met heerlijke bekende deunen uit het verleden. Het album bevat een keur aan verschillende opnamen in diverse locaties, maar kent toch een uitermate goede flow. Met de intro en het nieuwe nummer ‘Ghost Of A Chance’ gaat men van start. Weldra duikt men het vroegere repertoire in en daar is het duistere ‘Black Rain’ een eerste hoogtepunt. Het nieuwe ‘Sinister Light’ vormt de vrijgeleide tot het folkloristische en verhalende lange stuk ‘Dykemaster’s Tale’. Het mag geen verrassing zijn dat dit folky invloeden vermengd met stevige heavy metal. Mob Rules is dan ook altijd een band geweest die liefhebbers van Blind Guardian en Saxon zal bevallen. Het atmosferische ‘My Kingdom Come’ werd opgenomen tijdens hun eerste UK tour, waarna de band nog een keur aan strakke songs speelt en toe werkt naar een apotheose met ‘In The Land Of Wind And Rain’ en afsluit met ‘Rain Song’. Hiermee krijgen we een degelijk overzicht van het Mob Rules repertoire, prima gemixt en gemastered door Markus Teske. Een puike live registratie! De band is in januari alweer op pad, ditmaal wederom met Mystic Prophecy!


Tracklist:

Beast Reborn (1:04)
Ghost Of A Chance (4:41)
Somerled (5:11)
Black Rain (6:20)
Sinister Light (4:40)
Dykemaster’s Tale (9:25)
My Kingdom Come (5:26)
The Last Farewell (5:29)
Children’s Crusade (4:59)
On The Edge (6:10)
In The Land Of Wind And Rain (6:35)
Hollowed Be Thy Name (6:23)
Way Back Home (4:42)
Rain Song (6:15)

Musicians:

Klaus Dirks: vocals
Sven Lüdke: guitars
Florian Dyszbalis: guitars
Markus Brinkmann: bass
Jan Christian Halfbrodt: keyboards
Nikolas Fritz: drums




Geplaatst door Vera op woensdag 11 december 2019 - 14:26:05
Reageren is uitgeschakeld

zondag 08 december 2019
ISENORDAL: Shores Of Mourning



Release: 2019-12-06
Style: doom/black/folk metal
Label: https://en.prophecy.de/
Website: www.isenordal.com
Facebook: https://www.facebook.com/isenordal.metal
Country: USA
Playing Time: 48:27
Cat. N°: PRO 282
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:


Nederlands:

Met Isenordal maakten we al kennis tijdens de Antwerpse release party van het nieuwe Officium Triste album, waarop het Amerikaanse gezelschap een eigenzinnige performance speelde. Isenordal is een zeskoppige band uit het regenachtige Seattle. Zij brachten dit debuutalbum ‘Shores Of Mourning’ in eigen beheer uit in 2017, maar gelukkig krijgt dit doomy black metal album met neo folk passages nu een wereldwijde uitgave door Prophecy Productions.

De band geeft veel ruimte aan akoestische instrumenten: gitaren, viola en grand piano… ze worden introvert en bedachtzaam opgediend in lange stukken van de zes uitgebreide composities. Om even daarna te accelereren met ijzige black metal screams. Maar de zangpartijen zijn erg verscheiden. Naargelang de instrumentatie horen we naast de bovenvermelde grimmigheid ook lage death grunts, serene samenzang en incidenteel ook cleane vrouwenzang. Voor dit laatste is Marisa Kay Janke verantwoordelijk, maar het dient gezegd dat haar viola ook een flink deel van het totaalgeluid domineert. Met dit uiterst weemoedig spel kunnen we met recht stellen dat ‘Shores Of Mourning’ daadwerkelijk ‘een studie over verlies is, zoals de band dit zo ambitieus aangeeft.

In de heftige passages treedt een wazige tendens op – zang opmerkelijk veel op de achtergrond – mogelijk bewust gedaan om de afwezige geestesgesteldheid van zij die treuren te illustreren. Of de band ziet al die vocale diversiteit als een additioneel instrument. In elk geval heeft Prophecy er goed aan gedaan om deze band ook in Europa te introduceren.


Tracklist:

Shores Of Mourning (11:14)
Of Winged Fire And Crawling Shadow (8:04)
Pyres At Nightfall (7:01)
To Tear The Veil Of Dreams (7:43)
A Gallows Prayer (7:12)
Cleansing Rites (7:07)

Musicians:

Kerry Hall: vocals, guitars
Marisa Kay Janke: viola, vocals
Sam Smallidge: guitars
Jeff King: bass
Lieu Wolfe: keyboards, piano, organ
Brian Hazard Spenser: drums




Geplaatst door Vera op zondag 08 december 2019 - 16:20:17
Reageren is uitgeschakeld

woensdag 04 december 2019
IZAKAYA HEARTBEAT: Subterranean Sunset



Release: 2019-11-29
Style: psychedelic noise rock
Label: Handmade Records / PIAS
Website: /
Facebook: https://www.facebook.com/izakayaheartbeat/
Country: Norway
Playing Time: 36’
Cat. N°:
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 7/10


English:


Nederlands:

Izakaya Heartbeat is een experimentele sludge/noise/postrock band uit Oslo (Noorwegen) die eerder van zich liet horen met de albums ‘Ancient Asobi / In Arcadia’ (2010) en ‘Enter / Rainbow Lake’ (2013). Het kernduo bestaat uit zanger Christian Wilson Larsen en gitarist Kenneth Amundsen, maar zij worden steeds bijgestaan door een keur aan gastmuzikanten. Ook blijkt er een behoorlijk actieve live formatie te zijn die geregeld op tournee is. Zij sluiten aan bij de Indie rock scène, alternatieve rock en de energie van punk waaruit een band als The Swans ook puurt.

Het instrumentale palet heeft een desastreus, donker timbre. De gierende gitaren in ‘Hallucinating Past And Future’ bouwen dit ongemakkelijke gevoel al op. De zang is vrij lijzig (‘Descend’), met emo trekjes in het vlotte ‘Fierce Femme’ dat net als ‘Sometimes’ onverdroten new wave invloeden heeft. Het collectief houdt van experiment en geordende chaos, zoveel is duidelijk tijdens instrumentale exploten als ‘Primitive Psyche‘ en ‘Endless Kiss’. Toch zijn er ook dromerige momenten – om de enerverende energie even te sussen – voorbeeld daarvan is ‘Into The Ocean’. De repetitieve zang in afsluiter ‘Collective Unconsciousness’ mag dan een beetje geïnspireerd zijn door Pink Floyd, later verliest het collectief zich wederom in hallucinante klanklandschappen welke mogelijk een publiek als dat van Roadburn zullen aanspreken.


Tracklist:

Hallucinating Past And Future (4:47)
Descend (3:14)
Fierce Femme (3:27)
Psychic Vultures (2:35)
Planetarium High (3:54)
Primitive Psyche (3:09)
Into The Ocean (4:33)
Endless Kiss (2:13)
Sometimes (3:17)
Collective Unconsciousness (4:27)

Musicians:

Christian Wilson Larsen: vocals
Kenneth Amundsen: guitars

+ guest musicians




Geplaatst door Vera op woensdag 04 december 2019 - 11:49:46
Reageren is uitgeschakeld

maandag 02 december 2019
MINOTAURUS: Victims Of The Underworld



Release: 2019-11-08
Style: folk/power metal
Label: www.limb-music.com / www.hardlifepromotion.nl
Website: www.Minotaurus-Metal.com
Facebook: https://www.facebook.com/MinotaurusBand
Country: Germany
Playing Time: 45:50
Cat. N°: LMP 1911-175 CD
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 7,5/10


English:


Nederlands:

Met ‘Victims Of The Underworld’ viert het uit Beieren (Duitsland) afkomstige Minotaurus haar 25-jarig bestaan. De opnamen van dit zesde studioalbum liepen echter niet over rozen, want men kampte met voortdurende bezettingswijzigingen die hun invloed hadden op de nieuwe songs. Zo verliet Daniela Schneider – verantwoordelijk voor folk instrumenten als harp, fluit en fagot – de band en ook drummer Andreas Finger blijkt vervangen te zijn (door Rouven Zumkeller).

Men heeft gekozen voor een volledig Engelstalig album. De folk invloeden zijn verminderd in vergelijking met vorige werkjes, maar dit wordt wel prima opgevangen door beide gitaristen die nooit vies waren van enige folk melodieën in hun levendige spel. Bovendien blijven de zangpartijen van Oliver en Clarissa verhalend en folk getint. In de vertrouwde omgeving van de Empire studio met Rolf Munkes als producer is dit tot een onderhoudend resultaat gekomen. De instrumentale basis van deze band doet me meer dan eens aan de klassieke heavy metal van Iron Maiden denken, mede door fraaie twingitaren en heel wat pittige solo’s in elke song. Minder folk en meer metal, zo lijkt de betrachting te zijn.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik Oliver Klump wel een genoeg krachtdadig vocalist vind, maar zijn lichthese cleane zang leent zich uiteindelijk wel tot de verhalende zangstijl. Hij krijgt ook veel gezelschap van zijn vrouwelijke zangpartner Clarissa, de refreinen worden meestal samen gezongen en in een flink aantal songs verzorgt zij de solozang op een fraaie manier. Vanaf het derde nummer ‘Born From Roots’ komen de speelse folk invloeden aan bod. Vlotte songs waarin enkele gevoelige passages voorkomen zijn er legio. ‘Barker’s Revenge’ en Raven’s Fate zijn knap gezongen ballades (met violen). Ook afsluiter ‘Never Surrender’ bouwt aangenaam op van sensitief naar galop en heavy riffs, terwijl viool enige weemoed toevoegt. Al bij al wel een onderhoudend album.


Tracklist:

Victims Of The Underworld (4:07)
Immortality (4:14)
Born From Roots (2:45)
Witches Dancing (4:36)
Thor I’m Asking You (4:43)
Barker’s Revenge (4:30)
Wrought Iron (3:52)
Raven’s Fate (3:22)
Demon Of The Forest (4:26)
Hymn For The Nation (4:36)
Never Surrender (4:49)

Musicians:

Oliver Klump: vocals
Clarissa Hobeck: vocals
Reiner Zumkeller: guitars
Jürgen Hermann: guitars
Marcus Finger: bass
Rouven Zumkeller: drums




Geplaatst door Vera op maandag 02 december 2019 - 11:06:30
Reageren is uitgeschakeld

Ga naar pagina   <<        >>  
Archive

SKYBLOOD: Idem Vera @ (25 nov : 15:15) (06. CD reviews 2019)
RAGNAROK: Non Debellicata Vera @ (24 nov : 11:10) (06. CD reviews 2019)
HANGING GARDEN: Into That Good Night Vera @ (23 nov : 15:26) (06. CD reviews 2019)
VINSTA: Drei Deita Vera @ (17 nov : 10:21) (06. CD reviews 2019)
DAWN OF DISEASE: Procession Of Ghosts Vera @ (15 nov : 11:01) (06. CD reviews 2019)
SARKE: Gastwerso Vera @ (14 nov : 10:55) (06. CD reviews 2019)
Nieuwscategorieën

     
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD Reviews 2020
THE SPIRIT: Cosmic Terror
Highly recommended blackened death metal!
01. CD Reviews 2020
DEATHWHITE: Grave Image
Genuine doom/gothic in nineties style...
01. CD Reviews 2020
DAWN OF SOLACE: Waves
Superior melancholic beauty from Finland...
01. CD Reviews 2020
DOMINIA: The Withering Of The Rose
Amazing discovery of Russian doom & death & gothic band!
01. CD Reviews 2020
UNREQVITED: Mosaic II
Harsh statement in post rock and blackened realms...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org