NorthTale kende met ‘Welcome To Paradise’ niet bepaald een vliegende start, maar gelukkig is bezieler Bill Hudson niet bij de pakken blijven zitten en deed hij er alles aan om met dit tweede album ‘Eternal Flame’ een doorstart te nemen. Om ex-Twilight Force zanger Christian Eriksson te vervangen viel de keuze uiteindelijk op Hudson’s landgenoot, de Braziliaan Guilherme Hirose en dat is een schot in de roos, want zijn zuivere stem maakt mede van ‘Eternal Flame’ een voltreffer.
Met Dennis Ward als producer kwam er meer dan een uur stevige power metal met symfonische arrangementen uit de bus, waarin diverse nuances de kroon op het werk vormen. Met de single ‘Only Human’ gaat men vitaal van start. De muzikanten trekken alle registers open en een catchy refrein doet de rest. Invloeden van DragonForce en Helloween blijven bon ton, maar het niveau van de songs ligt hoog. Zo belicht de semi-ballade ‘Wings Of Salvation’ meteen de wat meer sensitieve kant van NorthTale, maar als tegenzet volgt het niet van speed metal gespeende ‘Future Calls’ waarin Kai Hansen zingt en zijn zoon Tim een gitaarsolo speelt. Een experimentje met Braziliaanse muziek valt positief uit in ‘The Land Of Mystic Rites’ waarin ritmiek en etnische zang erg authentiek klinken.
Bovenal is dit echter een stevige power metal plaat die vlot beluisterbaar is en barst van superieur gitaargeweld van Bill Hudson zelf, al is er ook een belangrijke rol weggelegd voor toetsenist Jimmy Pitts, want hij leeft zich in meerdere solo’s uit op Moog en Hammondorgel. Na de Iron Maiden cover ‘Judas Be My Guide’ komt de epische mammoetcompositie ‘Nature’s Revenge’. Die is opgebouwd uit verschillende stukken met een specifieke stemming. Begin en einde is vertrouwde power metal met doordachte teksten, maar die wordt doorkliefd met een ruwere passage met verwoestende screams, waarna een kalm, sereen atmosferisch fragment volgt. In de stijl van Trans-Siberian Orchestra (één van Hudson’s (ex) broodheren) wordt er afgesloten met een instrumentaal filmisch symfonisch nummer ‘Ivy’. Het complete plaatje toont ons een ondernemende band die interessante teksten combineert met spetterende power metal.
Tracklist:
Only Human (3:42)
Wings Of Salvation (7:33)
Future Calls (5:20)
The Land Of Mystic Rites (6:40)
Midnight Bells (4:18)
Eternal Flame (4:26)
In The Name Of God (4:24)
Ride The Storm (4:47)
King Of Your Illusion (4:14)
Judas Be My Guide (Iron Maiden cover) (3:03)
Nature’s Revenge (11:24)
Ivy (5:09)
Musicians:
Guilherme Hirose: vocals
Bill Hudson: guitars
Mikael Planefeldt: bass
Jimmy Pitts: keyboards
Patrick Johansson: drums & percussion
Guest appearances:
Kai & Tim Hansen: vocals & guitar solo track 3
Jonas Heidgert: add vocals track 10
Mary Zimmer: add vocals track 11
Geplaatst door Vera op donderdag 25 november 2021 - 10:33:32
Toen we ruim een jaar geleden met Dark Tranquillity zanger Mikael Stanne praatten over het nieuwe album ‘Moment’, vertrouwde de vriendelijke vocalist ons al toe dat hij de vrijgekomen tijd tijdens de lockdowns benut had door veel gastbijdragen en nieuwe projecten te doen. Dingen waar hij in normale tijden niet aan toe gekomen zou zijn. Grand Cadaver is er één van. Na de EP ‘Madness Comes’ is er nu het volwaardige debuutalbum ‘Into The Maw Of Death’ en dat is een uppercut die barst van pure Zweedse death metal in de stijl van Entombed, Dismember en Bloodbath.
We kunnen gerust spreken van een supergroep, want niet alleen Mikael Stanne heeft als zanger van Dark Tranquillity (en veel meer) een iconische status in de metal scène verworven. Ook drummer Daniel Liljekvist heeft een ruime staat van dienst, eerst bij Katatonia, daarbij bij In Mourning. Gitarist Stefan Lagergren maakte het begin van Tiamat (en diens voorganger Treblinka) mee. De andere gitarist Alex Stjernfeldt speelt ook in Novarupta en Let Them Hang. Bassist Christian Jansson wordt aan Pagandom gekoppeld, maar helpt Dark Tranquillity tegenwoordig ook live uit de brand. Kortom, deze mannen zijn geboren en getogen met oerdegelijk Zweeds staal.
Op ‘Into The Maw Of Death’ gooien ze in tien compacte songs alle remmen los. De grunts van Stanne zijn net iets rauwer dan we van hem gewend zijn, daar bovenop wordt er op hoge snelheid komaf gemaakt met alle frustraties van de laatste tijd. Meestal wordt er dus een flinke vaart achter gezet, met dat typische transparante, maar drassige gitaargeluid uit Zweden. Daarbij heerst onverminderd een duistere sfeer. Pas bij de vierde song ‘Grim Eternal’ gaat men over tot tragere riffs en wordt het slepend. De band neigt eveneens even naar enige doominvloeden in het begin van het beklijvende titelnummer, maar verder is dit een snel en overdonderend statement vol pure energie, dat in ‘Manifest Insanity’ ook nog heel aanstekelijk wordt. Wie een degelijk recent album vol Zweedse death metal wil die geworteld is in de jaren negentig kan dit zonder dralen in huis halen. Meubels aan de kant en headbangen!
Tracklist: Disanimated (3:00) Soul Infestation (4:10) World Mausoleum (2:30) Grim Eternal (3:44) Reign Through Fire (3:40) Into The Maw Of Death (5:49) Empire Of Lies (3:09) Malevolent Fate (3:13) Manifest Insanity (4:24) Cold Dead Light (3:20)
Musicians: Mikael Stanne (Dark Tranquillity): vocals Stefan Lagergren (ex-Tiamat): guitars Alex Stjernfeldt (Novarupta): guitars Christian Jansson (Pagandom): bass Daniel Liljekvist (ex-In Mourning): drums
Geplaatst door Vera op zaterdag 20 november 2021 - 09:15:30
Napalm blijft tal van interessante bands tekenen! Neem nu Bornholm. Al twee decennia verspreiden zij de ware pagan spirit vanuit Hongarije, maar voor dit vierde album ‘Apotheosis’ werd de lat pas hoger gelegd mits een groter label, opnamen in de gerenommeerde SuperSize Recording studio in Hongarije en mastering in de VS door Maor Appelboam. Het is echter zanger/gitarist Péter ‘Sahsnot’ Sallai die – samen met drummer D. – de touwtjes stevig in handen heeft. Het resultaat is een zelfbewust en stoer pagan/black metal album dat epiek laat versmelten met ruwheid.
Na de intro is het dan ook heerlijk headbangen op de op en neer gaande gitaarpatronen van ‘My Evangelium’, de barse zwartgeblakerde strot, melodieuze leads die uitmonden in blastbeats en naar het einde toe cleane heidense samenzang. Op voorganger ‘Primaeval Pantheons’ introduceerde men cleane zangpartijen en deze zijn nu beter uitgewerkt en meer vertegenwoordigd. Na de atmosferische passage ‘The Key To The Shaft Of The Abyss’ maakt het stuwende, mediumtempo ‘Black Shining Cloaks’ een beklijvende indruk. Als single is ‘Spiritual Warfare’ een gedroomd amalgaam van alles waar Bornholm voor staat: knappe gitaarmelodieën, extreme zang vs. cleane zang, blastbeats als smaakmaker tussen mid-tempo waardigheid.
Een ander hoogtepunt is ‘To The Fallen’ dat tussen alle rigoureuze heftigheid opgesmukt wordt met akoestische gitaren, cleane zang en weemoedige gitaarsolo’s. Des te heftiger is het einde! Het directe, grimmige ‘I Am War God’ is een logische tweede single, terwijl het titelnummer eerder traag is en de naam van heidense hymne waard. Er wordt verheven en instrumentaal beëindigd met ‘Enthronement’. Een heidens statement om op hoog volume door de boxen te jagen!
Tracklist:
I Divine (1:16)
My Evangelium (6:02)
Sky Serpents (6:50)
The Key To The Shaft Of The Abyss (1:47)
Black Shining Cloaks (5:23)
Spiritual Warfare (4:50)
Thy Darkened Grove (7:01)
To The Fallen (6:53)
I Am War God (4:56)
Apotheosis (5:26)
Enthronement (2:08)
Musicians:
Péter Sallai (Sahsnot): vocals, guitars, keyboards
David Juhasz (D.): drums
Laszlo Bucsi (Carrion): bass
Zoltan Valter (Attila): guitars
Geplaatst door Vera op vrijdag 19 november 2021 - 15:52:41
In 2017 debuteerde Fornhem heel sterk met ‘Ett Fjärran Kall’ waarop old school black metal met epische ondertoon te horen was. Het Zweedse kernduo bestaande uit Vafthrudner en Solbane is nu uitgebreid met gitarist Thuleman wiens activiteiten zich voorheen eerder afspeelden in blues rockmilieu’s en Noordse ambient composities. Voorwaar een gedurfde keuze, maar die invloeden zijn niet te horen op ‘Stämman Från Berget’, want ook hier verplaatsen we ons naar de jaren negentig en diens gruizige black metal scene.
Dat gebeurt weer in erg lange composities vol sfeerbuilding waarvan er drie zonder verpinken de tien minutengrens passeren. Vrij vertaald is de titel ‘De Stem Van De Berg’ en je kan de muziek dan ook weer niet losmaken van enige spirituele bindingen met de natuur en het Scandinavische erfgoed. Openingstrack ‘Den Längsta Dagen’ is veelbelovend en start met kerkklokken, een hilarische lach en gesproken passages, tot gruizige gitaren het voortouw nemen. De muziek is traag en slepend, de zang verschroeiend schel. Na vijf minuten is er een pittige acceleratie, maar weldra keert men terug naar tragere tempo’s zodat het vrij melodieus blijft klinken. ‘UÞarba Spa’ is vollen bak furie met later toch wat meer episch wanneer het tempo vertraagt. Ook de volgende songs worden traag opgebouwd met repetitieve patronen die soms ritualistisch aandoen, dooraderd met enige tremolo gitaarkunsten. Naar het einde toe wordt het allemaal wel een beetje teveel van hetzelfde, maar strikt genomen kunnen we stellen dat Fornhem het ingeslagen pad op een wat grimmigere manier vervolgt en trouw blijft aan een hedendaagse benadering van oorspronkelijke black metal.
Tracklist:
Den Längsta Dagen (11:12)
UÞarba Spa (8:50)
Förlist (10:41)
Stämman Från Berget (6:34)
Untergang (11:56)
Musicians:
Vafthrudner: vocals, drums
Solbane: guitars, bass
Thuleman: guitars, bass
Geplaatst door Vera op woensdag 17 november 2021 - 11:35:32